چراغ سقفی یکی از انواع چراغ‌های ضروری در هر خانه‌ای است. با کمک چراغ سقفی می‌توانید نورپردازی محیط را بسیار دقیق‌تر و بهتر ایجاد کنید. معمولا از چراغ سقفی برای نورپردازی حاشیه خانه، نورپردازی راهرو‌ها، آشپزخانه و حتی مغازه‌ها استفاده می‌شود.

چراغ سقفی انواع مختلفی دارد. برخی از انواع چراغ سقفی در مرکز محیط قرار می‌گیرند و به عنوان نورپردازی اصلی استفاده می‌شود؛ اما معمولا از چراغ سقفی در حاشیه استفاده می‌شود و برای نورپردازی بیشتر کابرد دارد.

چراغ سقفی از به دو دسته کلی تقسیم می‌شود. چرا توکار و چراغ روکار. برای نصب چراغ توکار باید از قبل، در طراحی خانه و محیط محل قرارگیری چراغ سقفی توکار در نظر گرفته شود؛ اما چراغ سقفی روکار را می‌توانید در همه محیط‌ها نصب کنید.

چراغ سقفی نسبت به چراغ دیواری بهتر است و مزایای زیادی دارد. وقتی چراغ روی سقف قرار می‌گیرد، نور کاملا در محیط پخش می‌شود و فضای بیشتری را روشن می‌کند. علاوه بر این، چراغ سقفی مصرف برق کمتری دارد؛ پس اگر به دنبال صرفه‌جویی هستید، نصب چراغ سقفی گزینه خوبی است. همچنین قیمت چراغ سقفی بسیار مناسب است و شما می‌توانید از آن برای نورپردازی داخلی خانه استفاده کنید.

چراغ سقفی چیست؟

چراغ سقفی یکی از انواع چراغ است که برای نورپردازی داخلی خانه به کار می‌رود. معمولا از چراغ سقفی برای نورپردازی حاشیه‌ای استفاده می‌شود و در محیط‌هایی که دوست دارید نور را بیشتر کنید، به طوری که به صورت یکنواخت در محیط پخش شود، می‌توانید از چراغ سقفی کمک بگیرید.

امروزه مدل‌های جدید‌تر و مدرن‌تری از چراغ سقفی وجود دارد که برای نورپردازی مرکزی می‌توانید از آن استفاده کنید. معمولا از این مدل چراغ‌ها برای نورپردازی اداری، آشپزخانه و اتاق خواب استفاده می‌شود.

انواع چراغ سقفی

در حالت کلی می‌توان چراغ‌های سقفی را به دو دسته چراغ سقفی توکار و چراغ سقفی روکار تقسیم کنیم:

چراغ سقفی توکار

برای نصب چراغ سقفی توکار، از قبل و در طراحی داخلی خانه باید جای آن را آماده کرده باشید. همانطور که از اسم آن مشخص است، این چراغ‌ها دقیقا درون سوراخ‌هایی که توی سقف طراحی شده است قرار می‌گیرند و تجهیزات آن اصلا دیده نمی‌شود. خانه‌های مدرن و امروزی معمولا از چراغ سقفی توکار استفاده می‌کنند.

چراغ سقفی روکار

چراغ سقفی روکار زمانی استفاده می‌شود که از پیش جایی برای آن در نظر نگرفته باشید، اما به هر دلیلی می‌خواهید در آن مکان چراغ نصب کنید. برای نصب چراغ سقفی روکار، لازم است که با دریل و پیچ آن را روی سقف نصب کنید.

از چه لامپ‌هایی برای چراغ سقفی استفاده می‌شود؟

برای تولید چراغ سقفی از انواع لامپ‌ها می‌توان استفاده کرد. متداول‌ترین آن‌ها استفاده از چراغ LED است. این چراغ‌ها در رنگ‌های مختلف تولید شده است. چراغ LED طول عمر بالایی دارد و تا هزاران ساعت عمر می‌کند.

دسته دوم چراغ‌های سقفی، از لامپ SMD استفاده می‌کنند. مصرف برق لامپ SMD کمتر بوده و نوردهی آن تا دو برابر بیشتر از لامپ‌های ال ای دی است اما طول عمر آن کمتر است. یکی از ویژگی‌های مثبت لامپ اس ام دی قابل تعمیر بودن آن است.

دسته سوم، چراغ سقفی‌های COB است. این نوع چراغ‌ها، به چراغ پروژکتور سقفی هم معروف هستند. نوردهی چراغ سی او بی از دو مدل دیگر بسیار بیشتر است؛ اما مصرف برق آن نیز خیلی زیاد است و گرمای بیشتری تولید می‌کند. از این مدل از چراغ‌ها معمولا در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود.

یکی از تحولات شگرف در صنعت تولید LED تکنولوژی جدیدی به نام SMD یا Surface Mounted Device بوده است. تکنولوژی SMD یکی از تکنولوژی‌های نوین قرن ۲۱ بوده

مزایای استفاده از چراغ سقفی

  • قیمت پایین‌تر نسبت به سایر چراغ‌های تزئینی
  • نصب و راه‌اندازی ساده
  • زیبایی و جلوه زیاد
  • جایگزین مناسب لوستر
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • توزیع نور به صورت یکنواخت

نکات مهم هنگام انتخاب و خرید چراغ سقفی

اگر قصد خرید چراغ سقفی دارید به نکات زیر توجه داشته باشید:

نوع لامپ

قبل از خرید چراغ سقفی به نوع لامپ آن توجه داشته باشید. همانطور که گفتیم، در چراغ سقفی از لامپ ال ای دی، اس ام دی و سی او بی استفاده می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خاصی دارد. با توجه به نیاز و محلی که می‌خواهید چراغ سقفی را نصب کنید، نوع لامپ آن را انتخاب کنید. برای مصارف خانگی معمولا از لامپ ال ای دی و اس ام دی استفاده می‌شود؛ اما اگر به دنبال نورپردازی حرفه‌ای‌تر هستید، به سراغ لامپ سی او بی بروید.

نوع نصب

از دیگر موار مهمی که هنگام خرید چراغ سقفی باید به آن توجه داشته باشید، توکار یا روکار بودن چراغ است. اگر محل مناسبی برای نصب چراغ سقفی تو کار نداشته باشید، نمی‌توانید از آن استفاده کنید و باید به سراغ مدل‌های روکار بروید.

توان مصرفی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید چراغ سقفی باید در نظر داشته باشید، توان مصرفی چراغ است. هرچقدر توان بالاتر باشد، مصرف برق نیز بالا می‌رود؛ پس هنگام انتخاب چراغ سقفی حتما به توان مصرفی آن نیز توجه داشته باشید.

شکل چراغ

امروزه چراغ سقفی در مدل‌های مختلف تولید می‌شود. شما می‌توانید با توجه به محیطی که می‌خواهید چراغ را آن جا نصب کنید، مدل مناسب را انتخاب کنید. چراغ سقفی معمولا شکلی مدرن دارند؛ از این رو استفاده از آن‌ها برای محیط‌های دکوراسیون قدیمی و سنتی دارند مناسب نیست.

قیمت چراغ

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که هنگام انتخاب چراغ سقفی باید در نظر داشته باشید، قیمت آن است. با توجه به بودجه خود بهترین و مناسب‌ترین چراغ سقفی را انتخاب کنید.

شما می‌توانید انواع چراغ سقفی توکار و روکار را به بهترین قیمت از طریق فروشگاه هومیلو خریداری کنید.

نکات مهم هنگام نصب و نگهداری چراغ سقفی

  • از نداشتن اتصالی در مسیر نصب چراغ اطمینان حاصل‌ کنید؛ در غیراینصورت چراغ می‌سوزد.
  • در مسیر ورودی برق ساختمان محافظ ولتاژ نصب کنید.
  • چراغ سقفی مخصوص نورپردازی داخلی است؛ پس از نصب آن در مکان‌هایی که در معرض باران قرار دارد جلوگیری کنید.
  • با کمک چسب، اتصالات را عایق کنید تا در آینده مشکلی پیش نیاید.