دکوراسیون خانه‌های کوچک همیشه چالش برانگیز است. به دلیل فضای کمی که در اختیار داریم انتخاب نوع نورپردازی یکی از چالش‌های اصلی است که افراد در هنگام دکوراسیون منزل با آن رو‌به‌رو می‌شوند. با فزایش پیوسته‌ی قیمت‌ها، خانه‌های نقلی و کوچک تنها گزینه‌ی افرادی است که سطح متوسطی درآمد دارند. بنابراین تقاضا برای دکوراسیون و نورپردازی چنین خانه‌هایی زیاد است. نورپردازی خانه‌های کوچک باید به‌گونه‌ای باشد که فضای خانه‌را کوچک و تنگ نشان ندهد بلکه باعث دلبازی و ایجاد حس خوب شود. بی شک نورپردازی در زیبایی و جلوه‌ی خانه تاثیر گذار است. درست است که چیدمان چنین خانه‌هایی و نحوه‌ی جایگذاری وسایل در این خانه‌ها بسیار اهمیت دارد اما با نورپردازی صحیح و اصولی در خانه‌های کوچک همه چیز تغییر خواهد کرد. نورپردازی بر احساسات شما تاثیر مستقیم دارد. اگر نورپردازی به‌گونه‌ای باشد که فضای خانه را تنگ و تاریک نشان دهد، قطعا شما نیز در خانه حس و حال خوبی نخواهید داشت. شما می‌توانید با انتخابی اصولی و صحیح، فضای خانه را بزرگ‌تر از چیزی که هست نشان دهید.بنابراین نورپردازی در خانه‌های کوچک از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله سعی داریم تا شما را با نحوه‌ی نورپردازی خانه‌های کوچک آشنا نماییم. با هومیلو همراه باشید.

اولین مرحله در نورپردازی

به نورپردازی اصولی و صحیح می‌گویند که سبب کاربردی شدن بیشتر فضا شود. به عنوان مثال زمانی که قصد سرو غذای خوشمزه همراه با تزئین‌های زیبا را دارید، از نورپردازی درستی استفاده نکنید، به احتمال زیاد این غذا به چشم بقیه افراد نخواهد آمد. بهتر است در مثال دیگری اهمیت نورپردازی را متذکر شویم. تصور کنید هنگام عکاسی، نور کافی و زاویه نور مناسبی وجود نداشته باشد. شما هرچه قدر هم عکاس حرفه‌ای و کاربلدی باشید تا زمانی که نور مناسبی نباشد، قادر به گرفتن عکس‌های حرفه‌ای و اصولی نخواهید بود. بنابراین فکر می‌کنم تا اینجای ماجرا اهمیت نورپردازی را درک کرده باشید. برای نورپردازی خانه‌های کوچک در ابتدا باید هر فرد و خانواده‌ای لیستی از کارهایی که در طول شبانه‌روز خود انجام می‌دهد، تهیه نماید. پس از تهیه لیست، به هر فعالیتی که در طول روز انجام می‌دهید نمره‌ای بدهید. به عنوان مثال برای فعالیت‌هایی مثل آشپزی، تماشای تلویزیون، مطالعه و… فعالیت‌هایی که نمره‌ی بیشتری کسب کردند، باید در اولویت اول برای نورپردازی قرار گیرند.

What should the lighting of small houses look like?

طراحی یک پلان ساده‌‌ی ذهنی

در مرحله‌ی قبل لیستی از فعالیت‌های احتمالی در طول شبانه‌روز تهیه کردیم در این مرحله، برای شروع طراحی یک پلان ساده‌ی ذهنی نیاز است تا نام قسمت‌هایی که در آن به فعالیت می‌پردازید را یادداشت نمایید. به عنوان مثال فضای نشیمن روبه‌روی تلویزیون، میز مطالعه، میز کار،میز ناهار خوری و…مکان‌های یاد شده، قسمت‌هایی هستند که شما در آن به فعالیت‌هایی مثل تماشای تلویزیون، مطالعه کردن، انجام کار و وظایف و آشپزی و غذا خوردن می‌پردازید. اکنون به‌راحتی می‌توانید برای هر بخشی نوع نورپردازی را که مد نظر دارید، یادداشت کنید. برای هر نوع نورپردازی می‌توانید کدی تهیه نمایید. حرف اول هر نوع نورپردازی می‌تواند کد باشد. به عنوان مثال برای نورپردازی سقف حرف س نمایش داده شود، برای نورپردازی دیواری حرف د، برای نورپردازی کاربردی حرف ک و برای نورپردازی تاکیدی حرف ت نمایش داده شود. کدی کردن هر قسمت کار را چندین درجه برای شما آسان خواهد کرد.

اهمیت توجه به موارد ایمنی

قبل از خرید هر‌گونه لوستر، چراغ و لامپ به موراد ایمنی توجه نمایید. هدف اصلی فقط زیبایی نیست. بلکه هدف غایی زیبایی همراه با ایمنی است. بنابراین اولین نکته که در هنگام خرید وسایل روشنایی باید به ان توجه نمایید، ایمنی وسایل روشنایی است. قبل از هرگونه تصمیم گیری با یک کارشناس و متخصص روشنایی در خصوص موارد ایمنی صحبت نمایید. همواره به یاد داشته باشید نورپردازی صحیح و اصولی است که موارد ایمنی در آن رعایت شده باشد.

تغییرات کوچک اما موثر در نورپردازی خانه

نورپردازی نیز همانند هر کار دیگری اصول و ضوابط خود را دارد. بنابراین با رعایت این دستورالعمل‌ها به احتمال زیاد شاهد تغییرات بسیار موثری در دکوراسیون منزلتان خواهید بود. نورپردازی درست و صحیح محیطی آرامش بخش همراه با انرژی مثبت را برای فضای خانواده به ارمغان می‌آورد. پیشنهاد هومیلو به شما استفاده از کلید کنترل است. با استفاده از کلید کنترل می‌توانید نورپردازی خانه خود را کنترل نمایید و هر زمان که احساس کردید به نور بیشتر یا کمی نیاز دارید به‌وسیله‌ی کلید میزان نور ورودی را کنترل نمایید. همچنین پیشنهاد هومیلو به شما استفاده از چراغ‌های رنگی کوچک است. چراغ‌های رنگی کوچک به‌وسیله‌ی نورهای رنگی فضایی زیبا و محیطی گرم و با نشاط برای برای اعضای خانواده به وجود می‌آورد.

What should the lighting of small houses look like?

نورپردازی اتاق نشیمن

اتاق نشیمن محلی برای جمع شدن اعضای خانواده در کنار یکدیگر است. اتاق نشیمن فضایی است که اعضای خانواده در کنار هم به گفت‌وگو مشغول می‌شوند. بنابراین نورپردازی اتاق نشیمن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.نورپردازی اتاث نشیمن نباید به گونه‌ای باشد که چشم را اذیت کند و مانع استراحت و آرامش اعضای خانواده شود. برای نورپردازی اتاق نشیمن، استفاده از نورهای گرم توصیخ می‌شود خصوصا استفاده از نورهای گرمی که درصد نور زرد آن از آبی بیشتر است، بسیار توصیه می‌شود. در کنار کاناپه از یک چراغ رومیزی یا یک آباژور برای مطالعه استفاده نمایید. استفاده از چراغ رومیزی و آباژور اتاق نشیمن را شیک و مدرن می‌سازد. برای مشخص نمودن تابلوها، تابلو فرش‌ها و عکس‌های خانوادگی از نورهای قوی استفاده نمایید. با استفاده از یک نورافکن یا دیوارکوب، نور را بر روی شی مورد نظر متمرکز نمایید. با این نوع نورپردازی وسایل تزئینی منزل بیشتر به چشم می‌آید و نمایی فوق‌العاده به دکوراسیون خانه می‌بخشد.

What should the lighting of small houses look like?

نورپردازی آشپزخانه

حتما شما نیز شنیده‌اید که آشپزخانه قلب هر خانه‌ای است. هر آشپزخانه باید از نور کافی استفاده کرد تا بتوانیم به‌راحتی مشغول آشپزی شویم. توصیه هومیلو به شما استفاده از هالوژن‌ها در محیط آشپزخانه است. هالوژن‌ها بهترین وسیله برای نورپردازی محیط آشپزخانه است. هالوژن‌ها محیط گرمی را برای آشپزی به وجود می‌آورند. در جایی که نیاز به نور بیشتری برای آشپزی دارید، از چراغ های پرولتاژتر و پرتو مانند استفاده نمایید. لازم است که چراغ های پرولتاژتر و پرتو مانند در زیر کابیت‌های دیواری نصب شود تا فضا را برای شما روشن نماید. اگر در آشپزخانه ویترین دارید، با تاباندن نور بیشتر جلوه‌ی آن را دو چندان نمایید.