همان طور که می‌دانید نورپردازی محیط‌های بیرونی و فضاهای باز بسیار اهمیت دارد. به‌خصوص در زمان تاریکی هوا و شب به وسیله‌ای نیاز داریم تا بتواند برای ما روشنایی مطلوبی را ایجاد نماید. شاید تا الان اسم چراغ پارکی به گوشتان نخورده باشد. چراغ‌ها انواع مختلف و متفاوتی دارند که از معروف‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها می‌توان به چراغ‌های پارکی یا چراغ حیاطی اشاره نمود. هومیلو قصد دارد در این مقاله شما را با چراغ پارکی یا چراغ حیاطی آشنا کند و به شما کمک کند تا چراغ پارکی یا چراغ حیاطی مد نظرتان را خریداری نمایید. چراغ پارکی یا چراغ حیاطی به چراغی گفته می‌شود که برای روشنایی و نورپردازی پارک‌‌ها، محیط خانه، فضای سبز، محیط‌های خیابانی و ویلاها استفاده می‌شود. از مشتقات چراغ حیاطی یا چراغ پارکی می‌توان به چراغ باغی، چراغ خیابانی و حتی چراغ دیواری اشاره نمود. چراغ‌های نام برده شده همگی از خانواده‌ی چراغ پارکی یا چراغ حیاطی هستند. اصولا این نوع چراغ‌ها بر روی پایه نصب می‌شوند. این چراغ‌ها بهترین نوع خود برای روشنایی و نورپردازی‌های خیابانی و فضای سبز هستند. چراغ حیاطی یا چراغ پارکی بهترین وسیله و روش برای محافظت از لامپ‌ها نورپردازی محیط‌های بیرونی مثل باغ‌ها و محیط‌های باز هستند. در ادامه‌ی این مقاله می‌خواهیم شما را با چراغ پارکی یا چراغ حیاطی آشنا نماییم. با هومیلو همراه باشید.

چراغ پارکی با حیاطی چیست؟

چراغ پارکی یا حیاطی به نوعی از چراغ‌ها گفته می‌شود که از ظاهر ویژه و به‌خصوصی برخوردار هستند. از چراغ‌های پارکی یا حیاطی به طور عمده در فضاهای باز به‌ویژه پارک‌ها، فضای بیرونی تالارها، باغ رستوران‌ها و… استفاده می‌شود. معمولا چراغ‌های پارکی بر روی پایه‌ای نصب می‌شوند. نصب چراغ‌های پارکی بر روی پایه زیبایی چشم نواز و خیره‌کننده‌ای به آن می‌بخشد و به فضای اطراف روح و جان می‌دهد. چراغ‌های پارکی یا حیاطی بهترین نوع چراغ‌ها برای محافظت برای لامپ‌ها و نور منعکس از آن‌ها هستند. معمولا پایه‌هایی که برای چراغ پارکی یا حیاطی استفاده می‌شود به سه نوع بلند، متوسط و کوتاه تقسیم می‌شوند. نوع پایه‌ در چراغ پارکی یا حیاطی بسته به مکانی که قصد داریم چراغ حیاطی خود را نصب نماییم، تعیین می‌شود. به عنوان مثال برای فضاهایی همانند پارک‌ها، خیابان‌ها و تالارها پایه‌ی بلند مناسب‌تر است.

مزایای استفاده از چراغ پارکی یا حیاطی چیست؟

همان طور که مطلع هستند نورپردازی و روشنایی شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو چراغ‌ها‌ی پارکی یا حیاطی بسیار پر کاربرد هستند. تنوع چراغ‌های پارکی یا حیاطی دلیل پر کاربردی این نوع چراغ‌ها در مکان‌های مختلف است. چراغ‌های حیاطی را می‌توان در طرح‌ها و نقش‌های مختلف یافت. نقش‌ها و طراحی‌های متفاوت چراغ پارکی یا حیاطی باعث شده است تا تنوع‌های بسیاری از این پایه‌ها را در سراسر شهر شاهد باشیم.

چراغ پارکی یا حیاطی

کاربردهای کلیدی چراغ پارکی یا حیاطی

درختان تنومند و بلندی که در کنار خیابان‌ها، پارک‌ها و بوستان‌ها یه زیبایی قد علم کرده‌اند، در هنگام شب و تاریکی هوا سایه‌های تاریکی را از خود ایجاد می‌کنند. در این موارد تنها نباید به وجود تیرهای چراغ برق بسنده کرد. تیرهای چراغ برق به‌تنهایی سبب روشنایی کافی نمی‌شوند. بنابراین می‌توانیم با نصب چراغ پارکی یا حیاطی مناسب نور کم موجود را جبران نمود. در اکثریت مواقع این پایه‌ها را بلند طراحی نمی‌کنند بلکه طراحی پایه‌های چراغ حیاطی با توجه به محل قرار گیری انجام می‌شود. کاربردهای چراغ پارکی بیشتر از موارد گفته شده در بالا می‌باشد و قصد داریم در ادامه به صورت جرئی تری به کاربردهای چراغ پارکی بپردازیم.

هویت بخشیدن به‌وسیله‌ی نور پایه‌ی چراغ پارکی

دکوراسیون و قرار گیری وسایل در یک فضا تنها با وجود یک نورپردازی درست و اصولی می‌تواند به چشم آید و در نظر اکثریت زیبا و جذاب به‌نظر برسد. زیباسازی شهر و محیط زندگی تاثیر به‌سزایی در روحیه‌ی افرادی که در آن شهر یا محیط زندگی می‌کنند، می‌گذارد. بنابراین می‌توانیم با بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه‌ی چراغ پارکی یا حیاطی به نورپردازی درست و اصولی دست یابیم. خرید چراغ پارکی یا چراغ حیاطی مناسب می‌تواند به شما در زیباسازی شهر کمک شایان و قابل توجهی نماید.

چراغ پارکی یا حیاطی

نورپردازی پارک‌ها

چراغ پارکی یا حیاطی

برای آنکه فضاهای سبز و درختان در پارک‌ها در فضای تاریک و گرفته‌ی شب نمایان شوند، بایستی از نورپردازی مناسب و اصولی استفاده نماییم. نورپردازی فضای سبز پارک‌ها باعث ایجاد حس امنیت در مردم می‌شود. بنابراین می‌توانیم تنها با خرید چراغ حیاطی مناسب زیبایی فضای سبز پارک‌ها را دو چندان نماییم. از این نکته نباید غافل شویم که تنها با کمک یک چراغ پارکی ساده و مناسب می‌توانیم جلوه‌ای فوق‌العاده و درخشان به محیط سرسبز پارک بدهیم. کارشناسان در هومیلو حضور دارند تا به شما در خرید چراغ پارکی مناسب کمک نمایند و فضای درخشان و نورانی را برای محیط زندگی شما به ارمغان بیاورند.

کنترل هوشمند روشنایی

مزیت فوق‌العاده و مهمی که چراغ پارکی یا چراغ حیاطی را از سایر چراغ‌ها جدا می‌کند، کنترل هوشمند این چراغ‌ها از راه دور است. اصولا وجود پایه در چراغ پارکی و حیاطی ضروری و الزامی تلقی می‌شود زیرا در پایه‌های چراغ پارکی هنگام نصب کنترل کننده‌ای هوشمند و پویا کار گذاشته می‌شود. بنابراین با وجود کنترل چند مرحله‌ای پویا و هوشمند چراغ‌های پارکی یا چراغ‌های حیاطی می‌توانید ۴۰ درصد انرژی را در هر سال ذخیره وصرفه جویی نمایید.

چراغ پارکی یا حیاطی

انواع مختلف پایه چراغ پارکی یا حیاطی

چراغ‌های پارکی یا حیاطی اصولا به دسته‌ی زیر تقسیم می‌شود.

پایه‌ی چراغ‌های حیاطی آلومینومی

این نوع پایه‌ها عموما به صورت یک تکه‌ی ریخته گری آلومینیوم طراحی می‌شود. در اکثر مواقع دارای ارتفاعی به اندازه‌ی ۲.۴۰ متر می‌باشند. این نوع پایه‌ها شکل و ظاهر بسیار زیبایی دارند. برای خرید چراغ‌های پارکی و چراغ‌های حیاطی و اطلاع از قیمت این نوع پایه می‌توانید با کارشناسان در هومیلو مشورت نمایید.

پایه چراغ فولادی

این نوع پایه دارای قیمت بسیار بالایی است. سرعت تولید پایه چراغ فولادی به نسبت بالا است. این مدل پایه در سراسر کشور طرفدار بسیاری دارد. ارتفاعی که برای این نوع پایه چراغ فولادی در نظر گرفته می‌شود عموما حدود ۳ متر است. برخی اوقات این نوع پایه‌ها در اندازه‌ی ۳.۵ نیز تولید می‌شود.

مشخصات اصلی چراغ پارکی یا چراغ حیاطی

چراغ‌های پارکی یا حیاطی اصولا ظاهری شیک و سلطنتی دارند. به‌منشور زیباسازی بیشتر و بهتر می‌توان از لامپ‌های رنگی و ساده برای چراغ‌های پارکی یا حیاطی استفاده نمود. متناسب با مکان و محیطی که قصد استفاده از چراغ پارکی یا حیاطی را در آن داریم، می‌توانیم بهترین حالت نور و لامپ را برای آن‌ها در نظر بگیریم. مهم‌ترین ویژگی که چراغ‌های حیاطی یا پارکی را از سایر چراغ‌ها متمایز می‌کند، نداشتن محدودیت در استفاده می‌باشد. در حقیقت از چراغ‌های پارکی یا حیاطی در شرایط آب‌و‌هوایی و جویی متفاوت می‌توان استفاده نمود. این چراغ‌ها در برابر بارش باران، گردوغبار و رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

چراغ‌های پارکی مشتقات دیگری نیز دارد. در واقع می‌توانیم از مشتقات چراغ پارکی، به چراغ دیواری‌ها و چراغ‌های خیابانی اشاره نماییم. کلیه‌ی این چراغ‌ها در دسته‌ی یک خانواده قرار می‌گیرند. از این نوع چراغ‌ها در محیط‌های ساختمانی و آپارتمانی و محیط‌های داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این نوع چراغ‌ها بر روی دیوار نصب می‌شوند و همانند چراغ‌ها دارای پایه‌های بلند نیستند.

تفاوت چراغ دیواری و چراغ پارکی

در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره نمودیم که چراغ دیواری در مجموعه‌ی چراغ‌های پارکی قرار می‌گیرد. اما تفاوت اصلی این دو نوع چراغ در نحوه‌ی نصب و محل نصب و پایه آن است. در حقیقت همان طور که در مقاله‌های پیشین نیز اشاره نمودیم، چراغ‌های دیواری فاقد هر گونه‌ پایه می‌باشد و به طور معمول محل نصب آن دیوار یا مکانی به صورت دیوار است. چراغ‌های دیواری اصولا برای محوطه‌های ساختمان و حتی محیط‌های داخلی مثل راهرو استفاده می‌شوند.