امروزه لامپ‌های ال ای دی محبوبیت بسیاری بین افراد دارد. لامپ‌های ال ای دی به سبب تولید گرمای بسیار کم در بین کارشناسان روشنایی بسیار محبوب است. در حقیقت لامپ‌های ال ای دی دوستدار طبیعت و محیط زیست هستند و به کاهش گرمایش جهانی کمک شایان و قابل توجهی می‌کنند. لامپ‌های ال ای دی در عین اینکه به کاهش انرژی و هدر رفت برق کمک می‌کنند، بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی هستند. علاوه بر مقرون به صرفه بودن لامپ‌های ال ای دی، این لامپ‌ها از ماندگاری و طول عمر بسیار بالایی برخوردار هستند. در این مقاله سعی داریم به طور مفصل به لامپ‌های ال ای دی و انواع آن بپردازیم. هومیلو در اینجا حضور دارد تا به دانش شما را در مورد لوازم و تجهیزات روشنایی بیفزاید و بهترین و با کیفیت ترین محصولات را به شما عرضه کند. با ما همراه باشید.

لامپ ال ای دی چیست؟

به نوعی لامپ که برای ایجاد و تولید تولید از دیودهایی نظیر دیود نورافشان استفاده می‌کند، لامپ ال ای دی گفته می‌شود. دیودهای نور افشان از خود نور ساطع می‌کنند. در حقیقت دیودهای نور افشان دیودهایی از جنس نیمه هادی هستند. ویژگی دیودهایی که در لامپ‌های ال ای دی استفاده می‌شوند این است که این دیودها مطلقا همه‌ی جریان الکتریکی را از خود عبور نمی‌دهند و در واقع بخشی از جریان الکتریکی به شکل نور بازتاب می‌شود. در واقع لامپ‌های ال ای دی با عبور دادن جریان الکتریکی از خود نور مرئی را ساطع می‌کنند.

لامپ ال ای دی

چرا لامپ ‌های ال ای دی پر استفاده‌تر هستند؟

ممکن است این سوال متداول بسیاری از کاربران در صنعت نورپردازی و روشنایی باشد. در حقیقت ال ای دی مخفف عبارت Light Emitting Diode است. این عبارت به معنای دیود ساطع کننده‌ی نور است. امروزه با پیشرفت فناوری و تکنولوژي صنعت نورپردازی و روشنایی دست خوش تغییرات بسیاری شده است. در قدیم‌ الایام اغلب از لامپ‌هایی استفاده می‌شد که مصرف انرژي بسیار بالایی باشند و از خود گرمای بسیاری تولید می‌کردند. خوشبختانه امروزه لامپ‌های ال ای دی جایگزین این لامپ‌های پرمصرف شده اند. در واقع از لامپ‌های ال ای دی بیشتر تخت عنوان چراغ‌های کوچک در سیستم‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. برای آنکه بتوانید محصولی با کیفیت را خریداری کنید لازم است تا اطلاعات خود را در خصوص لامپ‌های ال ای دی بالا ببرید. هومیلو قصد دارد تا در بخش‌های بعدی به انواع لامپ‌های ال ای دی و کاربرد‌های آن بپردازد.

تاریخچه لامپ‌های ال ای دی

در حقیقت ال ای دی یا همان دیود نور افشان نوعی واحد نوری به شمار می‌آید. چنین واحد نوری نخستین بار در سال ۱۹۶۲ میلادی توسط مهندس Nick Holonyak در دست تولید قرار گرفت. در واقع اولین ال ای دی ارائه شده قرمر رنگ بود و از ترکیب سه ماده‌ی گالیم، آلومینیوم و آرسناید ساخته شده بود. در دهه‌ی ۷۰ میلادی ساخت ال ای دی‌ها گسترش یافت و ال ای دی‌هایی به رنگ‌های نارنجی، زرد، سبز و آبی تولید و به بازار عرضه شد. این محصولات بازده‌ی نوری چندانی نداشتند. به دلیل بازده‌ پایین این محصولات از آن‌‌ها تنها در مدارهای الکترونیکی استفاده می‌شد. خوشبختانه در سال‌های بعد، اوایل دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ میلادی تولید ال ای دی‌ها دست خوش تعییرات بسیاری شد و پیشرفت‌های چشمگیر و عظیمی در این صنعت رخ داد و باعث شد تا ال ای دی‌هایی با بهره و بازدهی نوری بالایی تولید شوند و به بازار عرضه شوند.

علل تولید لامپ‌های ال ای دی چیست؟

همانطور که در بخش‌های قبل اشاره نمودیم، لامپ‌های ال ای دی جایگزین لامپ‌های پرمصرفی همانند لامپ‌های رشته‌ای شدند و این جایگزین تحولی عظیم در صنعت روشنایی به حساب می‌آید.

در داخل لامپ‌های ال ای دی رشته سیم بسیار نازکی به نام تنگستن تعبیه شده است. این فلز، تنگستن، زمانی که جریان برق از آن عبور می‌کند، از خود مقاومتی نشان می‌دهد. این مقاومت باعث می‌شود تا تنگستنی که در لامپ‌ تعبیه شده است، گرم شود. به دلیل گرم شدن تنگستن، نور منتشر می‌شود. بنابراین یکی از علت‌های اساسی تولید لامپ‌های ال ای دی نحوه‌ی کارکرد لامپ‌های رشته‌ای است.

لامپ‌های ال ای دی نیاز به زمان بیشتری برای گرم شدن دارند تا از خود نور ساطع کنند. بنابراین مصرف انرژي بیشتری دارند.

در واقع لامپ‌های رشته‌ای نحوه‌ي کارکرد مشابهی با بخارهای المنتی دارند . ۹۵ درصد از انرژي که جذب لامپ‌های رشته‌ای می‌شود، در نهایت تبدیل به گرما می‌شود و تنها ۵ درصد از آن می‌تواند به نور تبدیل شود. بنابراین هدر رفت انرژي بسیار بالایی دارند. به همین دلیل استفاده از لامپ‌های ال ای دی توصیه می‌شود. لامپ‌های ال ای دی دوستدار طبیعت و محیط زیست هستند و زمان تولید آن‌ها حداقل انرژي ممکن تلف می‌شود و در حقیقت لامپ‌های ال ای دی می‌توانند کمک شایان و قابل توجهی به محیط زیست و گرمایش جهانی بکنند.

کاربرد لامپ‌های ال ای دی

لامپ‌های ال ای دی در ابتدای تولید و پیدایش خود تنها به عنوان هشدار در دستگاه‌های الکتریکی به کار برده می‌شدند و بیشتر در رنگ‌های سبز و قرمز کاربرد داشتند. خوشبختانه امروزه با پیشرفت روزافزون تکنولوژي و فناوری شاهد استفاده و کاربردهای بی شماری از لامپ‌های ال ای دی در مصارف بسیاری هستیم. دلیل پرکاربرد بودن لامپ‌های ال ای دی در عصر جدید این است که شرکت‌های تولید کننده این لامپ‌ها توانستند آن‌ها را در ابعاد وسیع تری نیز تولید نمایند. علاوه بر این، لامپ‌های ال ای دی قادر هستند تا نور را در جهات خاصی نمایش دهند.

در گذشته تنوع رنگی در لامپ‌های ال ای دی یکی از معایب این لامپ‌ها به شمار می‌آمد. اما خوشبختانه در عصر حاضر با پیشرفت فناوری شاهد تولید لامپ‌های ال ای دی در طرح‌ها، ابعاد، توان، رنگ و شکل‌های ظاهری متفاوتی از این لامپ‌ها هستیم. امروزه از لامپ‌های ال ای دی سقفی کاربرد بسیاری دارند و از آن‌ها به عنوان منبع نور اصلی استفاده می‌شود. در اغلب موارد لامپ‌های ال ای دی مهتابی جایگزین لامپ‌های فلورسنت شده اند.

در عصر حاضر از لامپ‌های ال ای دی در تولید انواع وال واشرها، انواع چراغ‌ها، نورافکن‌‌ها، چراغ دفنی، پروژکتورها، تولید لامپ‌های حبابی، لامپ‌های مهتابی و هالوژنی، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و لامپ‌های ال ای دی خودروها استفاده می‌شود.

لامپ ال ای دی

انواع لامپ‌های ال ای دی به تکفیک شکل ظاهری

لامپ‌های ال ای دی به شکل گرد و دایره‌ای شکل

لامپ‌های ال ای دی به شکل گل

لامپ‌های ال ای دی قارچی شکل یا سفینه‌ای

لامپ‌های ال ای دی به شکل استوانه‌ای

لامپ‌های ال ای دی به شکل شمعی و اشکی شکل

لامپ‌های ال ای دی هالوژنی و مهتابی

انواع لامپ‌های ال ای دی بر پایه‌ي تکنولوژی ساخت

لامپ ال ای دی

انواع لامپ‌های ال ای دی بر پایه‌ي تکنولوژی ساخت

فناوری ساخت لامپ‌های ال ای دی بسیار مختلف و تنواع است از این رو قصد داریم تا آن‌ها را در طی دسته بندی جامع به شما معرفی نماییم. در این بخش می‌خواهیم لامپ‌های ال ای دی را کاربرد بیشتری در صنهعت روشنایی دارند را به شما معرفی نماییم.

 

لامپ‌های ال ای دی دیپ

اولین استفاده از لامپ‌های ال ای دی دیپ مربوط به ابتدای دهه‌ی ۱۰۶۰ است. در حقیقت لامپ‌های ال ای دی دیپ تنها قادر به تولید یک رنگ می‌باشند. بهره وری و بازدهی لامپ‌های ال ای دی دیپ بسیار پایین‌تر از لامپ‌هایی است که امروزه در بازار یافت می‌شود. تراشه‌هایی که در تولدی این نوع لامپ‌ها استفاده می‌ؤود از نوع دایره‌ای یا گلوله‌ای هستند.

لامپ‌های ال ای دی از نوع SMD

SMD فناوری پیشرفته‌ترین نسبت به ال ای دی دارد. لامپ‌های ال ای دی SMD در واقع از سه قسمت(بدنه، درایو و بورد یا مدار الکتریکی) تشکیل شده‌اند. قطعات لامپ اس ام دی مشابه قطعاتی است که در لامپ ال ای دی استفاده می‌شود. لامپ‌های ال ای دی ‌SMD‌ می‌توانند در اشکال مختلفی همانند حبابی شکل، شمعی، نواری و… تولید شوند. جنس بور لامپ‌های SMD از نوع آلومینیوم، سرامیک یا پلاستیک است. تراشه‌ها بر روی بورد لامپ‌های SMD لحیم کاری شده اند. این تراشه‌ها دارای شکلی مسطح هستند و به نسبت تراشه‌های دیپ بسیار کوچک تر هستند. در حقیقت لامپ‌های SMD بورد واحد و مشخصی ندارند و دیودهای آن روی یک پنل لحیم کاری شده اند. طول عمر محصولات SMD از ال ای دی‌ها بیشتر است زیرا تولید گرمای کمتری دارند.

لامپ‌های ال ای دی COB

لامپ‌های COB تشکیل شده از تعدادی دیود هستند که بر روی بوردی مشخص و واحد نصب شده اند. به طور معمول یک لامپ CIB از ۹ دیود تشکیل شده است. لامپ‌های COB نسبت به لامپ‌‌های SMD قادر به تولید رنگ محدودتری هستند. دیودهای استفاده شده در COB‌ها بسیار بیشتر از SMD‌ها است. به همین علت قادر به تولید نور بیشتری هستند و همچنین به سبب تعبیه‌ی دیود‌های بیشتر حرارت و گرمای بیشتری از خود تولید می‌کنند.

لامپ‌های ال ای دی رشد گیاه

در صنعت گلخانه نیاز به لامپ‌های ال ای دی در رنگ‌های متنوع دارند. به دلیل آنکه نور تولید شده به‌وسیله‌ي لامپ‌‌های ال‌ ای دی به نور طبیعی شباهت بسیاری دارد، از این لامپ‌های ال ای دی در گلخانه‌ها استفاده‌ی بیشماری می‌شود. در حقیقت لامپ‌های ال ای دی کمک شایان و قابل توجهی به رشد گیاهان می‌کنند.

چراغ رشد گیاه

مزایای استفاده از لامپ‌های ال ای دی

بازدهی نوری بسیار بالا

کم مصرف بودن

توانایی ارائه‌ی نور با کیفیت بسیار بالا

ماندگاری و طول عمر بسیار بالا

سالم بودن نور تولید شده

روشن شدن در لحظه و به صورت انی

عدم تولید گرما و حرارت

ساختار بدنه‌ی مقاوم و قوی

دوستدار محیط زیست

تنوع بالا در طرح و رنگ

تاثیرپذیری بسیار کم از دمای هوا