لوسترها از جمله لوازم لوکس روشنایی به شمار می‌آیند. لوسترها جز وسایل روشنایی و نورپردازی هستند که علاوه بر تامین نور مورد نیاز و کافی، برای شیک‌تر شدن فضای خانه و محل کار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. هیچ وسیله‌ای کاربردیتر از لوستر برای تبدیل فضای خانه به فضای شیک و مدرن جز استفاده از لوسترها و آویزها وجود ندارد. در حقیقت یکی از عوامل موثر در مدرن‌تر شدن دکوراسیون داخلی استفاده از لوسترها است. لوسترها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و مختلف وجود دارند. هر ساله مدل طراحی‌های لوسترها و به طور کلی لوازم روشنایی و نورپردازی تغییر می‌کنند و به روزتر از دیروز می‌شوند. بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با جدیدترین مدل‌های لوستر در سال ۲۰۲۲ آشنا نماییم. با هومیلو همراه باشید.

چرا انتخاب لوستر مناسب اهمیت دارد؟

انتخاب لوستر قدمی بسیار مهمی در دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود. لوستر جز لوازم روشنایی تزئینی و مدرن هستند تا فضای خانه را به محیطی گرم و آرامش بخش تبدیل نمایند. در حقیقت لوستر به خانه و محل کار افراد روح می‌بخشد. لوسترها کمک می‌کنند تا افراد احساس بهتری نسبت به خانه و آشیانه‌ی خود داشته باشند و خانه را محلی برای آرامش ببینند. لوستر به خانه و محل کار افراد هویت می‌بخشد و این اصالت لوستر است که آن را در نظر همگان محبوب می‌سازد. برای آنکه لوستری مناسب محل زندگیتان انتخاب نمایید، باید قبل از خرید به نکات زیر توجه داشته باشید.

نکاتی قابل توجه قبل از خرید لوستر

قبل از انتخاب لوستر کارشناسان هومیلو به شما توصیه می‌کنند تا به نکات زیر توجه داشته باشید. در ابتدا لازم است پنج قدم زیر را قبل از خرید لوستر طی نمایید.

انتخاب فضای مناسب

قدم اول: فضایی که در آن قصد دارید لوستری را نصب کنید، در نظر بگیرید. در حقیقت اولین قدمی که باید در انتخاب لوستر به ان توجه نمایید فضای نصب لوستر است. از جمله نکاتی که باید به آن توجه نمایید مساحت اتاق و ارتفاع سقف از کف اتاق است. این دو شاخص در انتخاب فضا بسیار مهم و حیاتی هستند. لوستر باید با ابعاد اتاق در تناسب باشد تا لوستر جلوه‌ی خوبی از خود نشان دهد.

لوستر

تشخیص نوع سبک دکوراسیون داخلی

قدم دوم: سبک داخلی دکوراسیون منزلتان را تعیین کنید. لوستری که قصد دارید برای منزلتان انتخاب نمایید باید با سبک دکوراسیون منزلتان همخوانی داشته باشند. باید توجه داشته باشید که لوستر با عناصر دکوراسیونتان همخوانی داشته باشد. به عناصری همانند کابینت بندی، رنگ کابینت‌ها، رنگ آمیزی دیوارها یا کاغذ دیواری‌ها، اثاثیه خانه همانند مبلمان و رنگ آن‌ها، فرش و طرح آن‌ها و در نهایت به طرح پرده‌ها و رنگ آن‌ها توجه نمایید. نکته‌ی آخر که باید به آن توجه داشته باشید، سبک کلی خانه شما است. باید تشخیص دهید سبک خانه شما از چه نوعی است. سنتی است یا مدرن؟ به عنوان مثال اگر سبک داخلی دکوراسیون منزلتان سنتی باشد می‌توانید متناسب با فضای سبک داخلی خانتان، از لوسترهای چوبی استفاده نمایید. تنوع جنس لوسترها را بشناسید و تفاوتشان از یک دیگر تمییز دهید.

متریال استفاده شده در هر لوستر

لوسترها با توجه به نوع و سبکی که دارند، مصالح متفاوتی برای تولید ان‌ها به کار می‌رود. مصالح و متریال متداولی که به صورت معمول برای ساخت لوستر به کار می‌رود از جنس کریستال و فلز است. از فلزهای دیگری چون کروم، آهن، برنز و برنج که الیاژ مس و روی و…. در ساخت لوستر استفاده می‌نمایند. در برخی از انواع لوسترها برای تبدیل آن‌ها به لوسترهایی شیک و مدنر از آبکاری طلا، نقره و… استفاده می‌شود. لوسترهایی که از جنس برنج و برنز عموما به دلیل ماندگاری و دوام بالا، مقاومت در برابر انواع ضربه و ثبات رنگی در بین کارشناسان روشنایی و افراد محبوبیت بسیاری دارند. لوسترهایی که جنس آلومینیومی و آهنی اصولا از لوسترهایی از جنس برنج و برنز سبک تر هستند و به تبع از ماندگاری کمی نیز برخوردار هستند. هومیلو در اینجا حضور دارد تا با کیفیت ترین محصولات را با نازل ترین قیمت‌ها در اختیار شما دوستان قرار دهد. با ما همراه باشید.

عملکرد لوستر در نورپردازی و روشنایی

پس از آنکه سبک دکوراسیون منزل خود را تشخیص دادید و تعیین کردید چه نوع لوستری با چه مشخصات ظاهری برای خرید مدنظر دارید، نوبت آن است که سبک روشنایی را تعیین کنید. سبک روشنایی یعنی اینکه شما می‌خواهید لوستر مد نظر شما چه سطحی از روشنایی را به شما ارائه دهد. آیا دوست دارید لوستر پرنور  یا   مدنظرتان نور را به پایین بتاباند یا برعکس؟ آیا ترجیح شما اینکه است که لوستر نوری ملایم از خود ساطع کند؟ پس از آنکه به سوالات بالا پاسخ دادید حال می‌توانید از طرح‌های متنوع لوستر مدل مدنظرتان را انتخاب نمایید.

انواع لوستر از لحاظ ظاهری

لوسترها عموما شکل‌های هندسی متنوع و متفاوتی دارند. در این قسمت قصد داریم به شرح انواع لوستر بپردازیم.

لوسترهای دایره‌ای شکل یا طبلی

از انواع محبوب لوستر می‌توان به لوسترهای دایره‌ای شکل به فرم طبلی اشاره کرد. لوستر طبلی از نوع مات و سایه دار بسیار مناسب فضاهای کوچک است. اصولا لوسترهای دایره‌ای کریستال بسیار شیک و مدرن هستند و اگر قصد دارید محیط منزل یا کارتان محیطی باشد که اطرافیان را به وجد درآورد و جلوه‌ی بسیار خوبی داشته باشد به شما خرید این نوع لوستر را توصیه می‌کنیم. از لوستر دایره‌ای کریستال بیشتر در پذیرایی و اتاق نشیمن استتفاده می‌شود.

لوستر
لوستر

لوستر اسپوتیک

: لوسترهای اسپوتیک سبک متفاوتی از دیگر لوسترها دارد. این نوع لوستر بیشتر مناسب فضاهایی است که هنری، مدرن و آرت دکو هستند. لوسترهای اسپوتیک نوع خاصی از لوسترها به شمار می‌آیند.

لوستر مکعب-مستطیلی

در این نوع لوسترها تجهیزات روشنایی همانند لامپ‌ها یا چراغ‌ها در میان قالبی از شکل مستطیل قرار می‌گیرند. لوستر مستطیلی بیشتر مناسب خانه‌هایی است که سبک دکوراسیون مدرن دارند و به افرادی که دکوراسیون منزلشان از نوع کلاسیک است، توصیه نمی‌شود.

لوستر

لوستر کروی شکل

لوسترهایی که به شکل کروی هستند انواع متفاوتی را شامل می‌شوند. از طرح‌های معروف لوستر کروی شکل میتوان به لوسترهای کروی تمام کریستال، لوستر کروی از جنس مفتول فلزی اشاره کرد. این نوع لوستر جلوه‌ی بسیار گیرا و جذابی دارد و فضای اطراف خود را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.