همه افراد دوست دارند محیطی که در آن زندگی می‌کنند، محیطی مدرن و شیک باشد و دکوراسیون خانه خود را با ظرافتی خاص و دقیق انتخاب می‌کنند تا محیطی صمیمی و آرامش‌بخش را برای خانواده خود فراهم نمایند. همچنین علم روان‌شناسی بیان می‌کند، زمانی که منزل شما دارای نور مناسبی باشد و از روشنایی کافی برخوردار باشد، اعضای خانواده کمتر احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کنند و نور مناسب می‌تواند باعث احساس بهتری در افراد شود و افراد می‌توانند شاداب‌تر و پرانرژی‌تر به امور زندگی خود بپردازند. یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین فاکتورهایی که جلوه‌ای بی‌نظیر به خانه می‌بخشد، استفاده از لوستر در منزل می‌باشد. لوستر نمای خانه شما را دگرگون می‌کند. اولین چیزی که توجه افراد را هنگام ورود به خانه به خود جلب می‌کند، لوستر است؛ بنابراین باید در انتخاب لوستر دقت کنیم تا بتوانیم لوستر مناسبی را برای محل زندگی خود انتخاب کنیم. در این مقاله قصد داریم به ده نکته‌ای که شما باید هنگام خرید لوستر به آن توجه داشته باشید، بپردازیم.

چه نوع لوستری برای ما مناسب است؟

در ابتدا شما باید هدف خود را از خرید لوستر مشخص نمایید. اگر به دنبال جذب نور بیشتر و روشنایی منزل خود هستید باید لوسترهایی با شاخه‌های لامپ بیشتر خریداری کنید تا بتوانند منزل شما را پرنور نماید. اگر به‌قصد زیبایی دکوراسیون خانه قصد خرید لوستر را دارید، لازم است به دنبال لوسترهایی متناسب با محیط منزل خود باشید.

بودجه موردنیاز برای خرید لوستر

قبل از تمامی مراحل لازم است که بودجه و میزان پولی که می‌توانید صرف خرید لوستر کنید را مشخص نمایید. با انجام این کار قادر خواهید بود تا با ذهنی باز تصمیم‌های بهتری برای خرید لوستر بگیرید. بعد از مشخص‌شدن بودجه موردنظر، اکنون باید لوستری را انتخاب کنید که مناسب محیط زندگی شما است.

۱۰ نکته که در هنگام خرید لوستر باید به آن توجه کنید www.homeillu.com

سبک و استایل محیط زندگی

در این بخش لازم است از خود بپرسید که سبک دکوراسیون منزل من چیست؟ بعد از یافتن این جواب، می‌توانید لوستر متناسب با دکوراسیون منزل خود را انتخاب کنید. اما اگر نمی‌دانید دکوراسیون منزل شما چگونه است، ابتدا باید سبک آن را بیابید. دکوراسیون منزل سبک‌های متفاوتی دارد. دکوراسیون سبک‌های متفاوتی همانند سبک سنتی، سبک مدرن، سبک کلاسیک و سبک مینیمال دارد. با دانستن سبک دکوراسیون منزلتان اکنون به آسانی می‌توانید لوستر مورد نظرتان را خریداری کنید. دلیل آن که در خرید لوستر به دکوراسیون منزل اهمیت می‌دهیم این است که سبک دکوراسیون منزل با نوع لوستر رابطه مستقیمی دارد و هر لوستر بایستی متناسب با همان سبک موردنظر انتخاب شود. به عنوان مثال اگر سبک دکوراسیون منزل شما از نوع سنتی باشد، انتخاب لوستر کلاسیک مورد مناسبی برای منزل شما نمی‌باشد و طبیعی نیست که لوستری با سبک کلاسیک برای این سبک از دکوراسیون خریداری نمایید.

جنس لوستر

از نکاتی دیگری شما باید به آن در هنگام خرید لوستر به آن توجه نمایید، جنس لوستر است. لوسترها عموماً از جنس موادی همانند فلز، کریستال، برنج و آهن هستند. به‌طورکلی جنس لوستر با سبک لوستر ارتباط مستقیمی دارد. همچنین باید به رنگ لوستر نیز توجه نمایید. رنگ لوستر باید متناسب با رنگ وسایل منزل شما باشد. رنگ لوستر باید با رنگ دیوار یا کاغذ دیواری منزل شما، رنگ و سبک کابینت‌ها، رنگ فعلی مبلمانتان و رنگ پرده‌ها متناسب باشد و به‌اصطلاح با یکدیگر هارمونی داشته باشند. حتی لازم است لوستر با لوازم روشنایی منزل شما نیز تناسبی داشته باشد. تناسب لوستر با لوازم روشنایی منزل به این دلیل است که روشنایی زیاد از حد نشود و نور زیاد چشم اعضای خانواده را اذیت نکند؛ بنابراین توجه به این نکته نیز ضروری است.

ارتفاع سقف خانه

به‌صورت کلی در مورد فضای منزل و اتاقی که قصد خرید لوستر برای آن دارید، صحبت کردیم. ارتفاع سقف از جمله موارد دیگری است که بسیار اهمیت دارد. در واقع بهتر است بگوییم که ارتفاع سقف عامل تعیین‌کننده در خرید لوستر به شمار می‌آید. اتاق‌هایی که سقف‌هایی با ارتفاع بلند دارند، مناسب لوسترهایی در ابعاد بزرگ‌تر با شاخه‌های لامپ به همراه آویز بیشتر است؛ بنابراین بدیهی است که چنین لوسترهای برای اتاق‌هایی با سقف کوتاه مناسب نیستند و نباید آن‌ها را برای چنین اتاق‌هایی انتخاب نمود زیرا فضای اتاق شما را اشغال می‌کنند و به‌طورکلی جلوه خوبی به اتاق نمی‌بخشند و انرژی مثبتی در اتاق جریان پیدا نخواهد کرد. برای این‌گونه اتاق‌ها لوسترهایی سبک و کم‌ارتفاع با شاخه‌هایی کم در نظر گرفته شده است.

نظافت و نوع نگهداری از لوستر

زمانی که لوستر موردنیاز خود متناسب با نوع اتاق منزلتان و سبک دکوراسیون آن را انتخاب نمودید، باید برنامه‌ریزی مناسبی برای نگهداری آن در طول زمان داشته باشید و طبق آن عمل نمایید. پس از نصب لوستر، شما باید به طور مرتب لوستر خود را تمیز نمایید تا از کیفیت آن کاسته نشود. همانند سایر لوازم منزل مثل مبلمان و کابینت‌ها، لوسترها نیز مستعد گردوغبار هستند. طبیعی است که هرچه لوستر در ابعاد بزرگ‌تر با شاخه‌های بیشتر باشد، گردوغبار بیشتری به خود جذب می‌نماید و به‌تبع تمیزکردن آن‌ها نیز دشوارتر خواهد بود؛ بنابراین اگر نمی‌توانید به‌صورت مرتب لوسترهایی با حجم بزرگ را تمیز نمایید، باید انتخاب خود را تغییر دهید و لوسترهایی سبک‌تر در ابعاد کوچک‌تر با شاخه‌های کوچک‌تر انتخاب نمایید. اگر انتخاب شما لوسترهایی با ابعاد بزرگ با شاخه‌های زیاد است و فکر می‌کنید این نوع لوستر متناسب با منزل شما می‌باشد ولی زمان و حوصله‌ای برای تمیز نمودن آن ندارید، می‌توانید از شرکت‌هایی خدماتی درخواست کنید تا در موعدهای مناسب به منزل شما بیایند و لوستر شما را تمیز نمایند. بدین ترتیب کیفیت لوستر در طی زمان حفظ خواهد شد و مدت‌زمان ماندگاری آن بیشتر خواهد شد.

۱۰ نکته که در هنگام خرید لوستر باید به آن توجه کنید www.homeillu.com

سایز لوستر

آخرین نکته‌ای که باید به آن توجه نمایید، سایز لوستر است. لازم است که شما از سایزهای متفاوتی برای فضاهای متفاوتی استفاده نمایید. به‌عنوان‌مثال باید سایز لوستری که برای اتاق نشیمن انتخاب کرده‌اید بزرگ‌تر از سایز لوستری باشد که برای آشپزخانه انتخاب نموده‌اید. لوسترهای با ابعاد بزرگ برای فضاهای باز و جادار طراحی شده‌اند. همچنین ممکن است شما باتوجه‌به سبک دکوراسیون منزلتان به این نتیجه برسید که خرید لوستر در ابعاد کوچک بهتر از خرید لوستر در ابعاد بزرگ است و این موضوع در این مورد کاملا به سلیقة شما بستگی دارد.

سبک لوستر

سبک لوستر با سبک دکوراسیون منزل ارتباط مستقیمی دارد؛ بنابراین باید باتوجه‌به سبک دکوراسیون منزل، لوستر خود را خریداری نمایید. لوسترهای برنزی، بلور، کریستالی، لاله و شیددار متناسب دکوراسیون کلاسیک هستند و لوسترهایی از نوع چوب یا فلز مناسب دکوراسیون مدرن هستند.

تناسب نور و فضای قرارگیری لوستر

برای اتاق‌خواب لوسترهایی را انتخاب نمایید که نور و روشنایی را به سمت بالا هدایت نماید و محیط اتاق را تبدیل به محیط آرامش‌بخشی کند. برای آشپزخانه لوستری با شاخه‌های رو به پایین انتخاب نمایید تا نور را به سمت پایین هدایت کند تا حداکثر نور ممکن را به آشپزخانه برساند.

لوسترهای جفت

اگر فضای هال و پذیرایی جداناپذیر است. باید دو لوستری که برای آن‌ها انتخاب می‌کنید با یکدیگر تناسب داشته باشند. در این مورد ما به شما لوسترهای جفت را پیشنهاد می‌کنیم. انتخاب لوسترهای جفت، انتخاب هوشمندانه‌تری برای منزل شما خواهد بود.

جمع‌بندی نکات خرید لوستر

 ابعاد لوستر، بزرگی و کوچکی آن وابسته به محلی است که قصد داریم برای آن لوستری تهیه کنیم. برای فضاهای جادار و بزرگ بهتر است از لوسترهایی در ابعاد بزرگ با شاخه‌های بیشتر استفاده شود و برای فضاهای کوچک و تنگ، نیاز است لوسترهایی سبک با شاخه‌های کمتر مورداستفاده قرار گیرد. طبق نظر متخصصان دکوراسیون به‌ازای هر ۵ مترمربع، به یک شاخه لوستر نیازمند هستیم.

 لوسترهای کلاهک دار یا به‌اصطلاح شید از نور کمی برخوردار هستند و مناسب محل‌هایی همانند کافه‌ها و رستوران‌ها هستند.

 لوستری را انتخاب نمایید که از پس تمیزی و غبارگیری آن بربیایید و در دردسر نیفتید تا بتوانید با تمیز نمودن آن به‌صورت مرتب، از کیفیت لوستر در طول زمان مراقبت نمایید.

 اگر سقف اتاق شما بلند است، لوسترهای آویز دار و چند طبقه‌ای مناسب شما خواهد بود. اما اگر ارتفاع سقف اتاق شما کوتاه باشد، پیشنهاد ما به شما لوسترهای سقفی است که انتخاب مناسب و شیکی برای منزل شما خواهد بود.