پنل‌های نوری سقفی انواع جدیدی از منابع نوری هستند که برای روشنایی منازل، پارکینگ، ادارات، رستوران‌ها و سایر مکان‌های تفریحی استفاده می‌شوند. یکی از مسائل و دغدغه‌های روز جهانی مصرف بالای انرژی بوده و لوازم کم مصرف در طی سالیان گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. در طراحی پنل‌های سقفی معمولا از لامپ‌های LED (SMD یا COB) استفاده می‌شود و به همین علت مصرف الکتریسیته این تجهیزات بسیار پایین بوده و از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه می‌باشند. پنل‌های نوری علاوه بر مصرف انرژی بسیار پایین، ظاهر بسیار مدرن و زیبایی داشته و فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با پنل‌های نوری سقفی ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

طراحی پنل‌های LED

پنل‌های نوری LED طوری طراحی شده‌اند تا بهترین روشنایی را برای مکان مربوطه ایجاد نمایند. این پنل‌ها از آخرین نوع از تکنولوژی لامپ‌های LED استفاده می‌کنند. پنل‌های LED معمولا دارای یک فریم آلومینیومی سه لایه می‌باشند و این فریم، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از نشت نوری دارند. سه لایه اصلی دیگر در طراحی پنل‌های نوری شامل چیپ LED، صفحه هدایت کننده و دیفیوزر می‌باشد. دیفیوزر معمولا درست در جلوی صفحه هدایت کننده قرار گرفته و وظیفه دارد تا نور دریافتی را به صورت کاملا یکنواخت به تمام قسمت‌های مختلف سطح پنل ساطع نماید. در پشت صفحه هدایت کننده لایه دیگری به نام صفحه بازتاب کننده قرار گرفته است که باعث بهبود بازتاب نوری می‌شود. یک لایه پشتیبان جامد نیز معمولا در طراحی این نوع پنل‌ها استفاده می‌شود که بر ساطع شدن نور تاثیر مهمی دارد. پنل‌های نوری همچنین ممکن است که دارای یک سیستم خنک کنندگی و تهویه باشند. سیستم خنک کننده باعث تعدیل دمای داخل پنل شده و به افزایش طول عمر آن کمک قابل توجهی می‌کند.

پنل سقفی توکار و روکار؛ نورپردازی فضاهای داخلی به بهترین نحو

کیفیت پنل‌های LED

همانطور که گفتیم، صفحه هدایت کننده نوری یکی از بخش‌های اصلی پنل LED می‌باشد. این صفحه وظیفه دارد تا نور ساطع شده را تقویت و به صورت یکنواخت ساطع نماید. صفحه هدایت کننده نوری و لایه دیفیوزر با همکاری هم نور را به صورت عریض، یکنواخت و ملایم در محیط توزیع نمایند. تکنولوژی به کار رفته در این پنل‌ها باعث شده تا روشنایی به دنبال زدن کلید به صورت بسیار سریع و فوری ایجاد شود. پرش‌های نوری و سوسو زدن در این نوع از پنل‌ها وجود ندارد.

متریال‌های به کار رفته در تولید پنل نوری

آلومینیوم بهترین ماده اولیه برای ساختن فریم و نیز صفحه پشتی پنل می‌باشد. خود LEDها معمولا از آلومینیوم، آرسنید و گالیوم ساخته می‌شوند. معمولا مقداری ناخالصی جهت فراهم نمودن الکترون‌های آزاد و تقویت رسانایی جسم نیمه رسانا استفاده می‌شود. این ناخالصی‌ها می‌توانند باعث تغییر رنگ نور پنل شوند و به همین علت، ممکن است برای ایجاد رنگ نیازی به استفاده از فیلتر رنگی نباشد. لامپ‌های LED قادر به تولید نور سفید نیز می‌باشند.

برتری‌های پنل‌های LED نسبت به سایر انواع لامپ‌ها

پنل سقفی توکار و روکار؛ نورپردازی فضاهای داخلی به بهترین نحو

بهره‌وری انرژی بهتر

لامپ‌های LED نسبت به سایر انواع لامپ‌ها مثل لامپ‌های رشته‌ای و حتی لامپ‌های فشرده فلورسنتی (CFL) انرژی بسیار کم‌تری مصرف می‌کنند. توان مصرفی یک لامپ LED حدود ۶ وات تخمین زده می‌شود که با همین میزان مصرف پایین، به اندازه لامپ‌هایی با دو برابر مصرف بیشتر نور تولید می‌نمایند.

طول عمر

این نوع از منابع نوری معمولا به طول عمر بسیار بالای خود معروف‌اند. به صورت میانگین، هر لامپ LED می‌تواند بیش ۶۰ هزار ساعت کار کند که نسبت به لامپ‌های رشته‌ای با طول عمر ۱۵۰۰ ساعت اختلاف بسیار فاحشی محسوب می‌شود. حتی لامپ‌های CFL نیز حدود ۶۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ ساعت می‌توانند کار کنند و به این ترتیب لامپ‌های LED نسبت به لامپ‌های CFL ۴ الی ۱۰ برابر بیشتر عمر می‌کنند.

قابلیت سفارشی سازی

یکی دیگر از مزایای پنل‌های نوری LED قابلیت سفارشی سازی آن‌ها می‌باشد. با توجه به نازکی این پنل‌ها و نوع قرارگیری دیودهای نوری در داخل پنل، این پنل‌ها می‌توانند در هر شکل دلخواهی طراحی و ساخته شوند. همین مساله برای آن‌ها کاربری‌هایی ایجاد می‌کند که برای لامپ‌های رشته‌ای غیرممکن می‌باشد.

استحکام و دوام بالا

در مقایسه با منابع نوری قدیمی، پنل‌های LED استحکام و دوام بسیار بالایی دارند. در صورتی که میزان استفاده از لامپ LED ۸ ساعت در روز باشد، می‌توان از آن به مدت ۱۷ سال استفاده کرد. این میزان از دوام استفاده از این محصولات را بسیار مقرون به صرفه کرده است. مواد آکریلیک که در طراحی پنل‌های نوری استفاده می‌شود، در برابر شکستگی‌ها و مواد شیمیایی خورنده بسیار مقاوم می‌باشند و می‌توانند دماهای بالا و پایین و رطوبت بالا را به خوبی تحمل کنند. با توجه به این مساله، از این پنل‌ها می‌توان در محل‌هایی که احتمال آسیب دیدن بالاست نیز استفاده کرد. در لامپ‌های LED معمولی، در صورتی که تنها یک دیود نوری دچار خرابی شود، اثری منفی بر دیودهای نوری اطراف خواهد گذاشت و منجر به ایجاد اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شود. در پنل‌های نوری LED این مشکل با طراحی مداری منحصر به فرد تا حدود زیادی حل شده است.

انواع پنل‌های نوری سقفی

پنل‌های نوری می‌توانند در انواع سقفی و دیواری طراحی می شوند. پنل‌های دیواری کاربردهای زینتی و دکوراسیونی داشته و پنل‌های سقفی بیشتر به عنوان منبع نوری استفاده می‌شوند. پنل‌های سقفی می‌توانند به صورت توکار و روکار طراحی شوند.

پنل نوری سقفی توکار: پنل‌های نوری توکار بسیار نازک بوده و به همین علت قابلیت نصب در داخل سقف را دارند. البته باید توجه داشته باشید که جهت نصب پنل‌های سقفی توکار، حتما از قبل محلی برای تعبیه آن در سقف ایجاد شده باشد؛ در غیر این صورت نصب این پنل‌ها ممکن نخواهد بود.

پنل نوری سقفی روکار: پنل‌های نوری روکار با استفاده از یک قاب مخصوص به سقف وصل شده و مورد استفاده قرار می گیرند. پنل‌های LED توکار معمولا قابلیت تبدیل شدن به پنل LED روکار را دارند؛ اما برخی از این محصولات نیز تنها به عنوان پنل توکار طراحی شده‌اند و امکان استفاده به عنوان روکار را ندارند.