آیا تابه‌حال تجربة را رفتن بر روی نور را داشته‌اید؟ مطمئناً تاکنون در مسیری راه رفته‌اید که هر دو طرف آن را نور فراگرفته است. حس باشکوه و دلنشینی را به آدم می‌دهد. کارشناسان روشنایی و مدرن مدت‌ها در تلاش بودند تا چنین حسی را به افراد القا نمایند. از انواع روشنایی‌های مدرن، استفاده از چراغ دفنی است. این نوع چراغ همان‌طور که از اسم آن مشخص است، در زیر زمین دفن می‌شود. در ادامة این مقاله با چراغ دفنی بیشتر آشنا خواهیم شد و به کاربردهای آن در نورپردازی می‌پردازیم.

چراغ دفنی چیست؟

چراغ دفنی وسیله‌ای برای نورپردازی فضاهای خارجی است. به طور معمول نورپردازی با این نوع چراغ‌ها از کف زمین است. از چراغ دفنی در سبک‌های مختلف نورپردازی استفاده می‌شود. در سبک‌های نورپردازی مختلف همانند نورپردازی محل‌های عبور و یک سری مسیرهای مشخص، نورپردازی سطح‌های بالایی و پایینی و ساختن سایه از چراغ دفنی استفاده می‌شود. نورپردازی به‌وسیلة چراغ دفنی حس متفاوتی به بدنه و حجم‌های نما می‌دهد. در این نوع نورپردازی، با استفاده از چراغ دفنی می‌توانیم ستون‌ها را از حد معمول خود بلندتر نشان دهیم و منظره‌ای خارق‌العاده را تشکیل دهیم.

کاربردهای اصلی چراغ دفنی در نورپردازی

به‌صورت معمول چراغ‌های دفنی در نورپردازی فضاهای خارجی و بیرونی استفاده می‌شود. از چراغ‌های دفنی معمولاً برای نورپردازی روی ستون‌ها، نمای بیرونی ساختمان‌ها، بعضی از اوقات در زیر پله‌ها، آثار باستانی و قدیمی، تالارها، پل‌ها، سازه‌های یادبود و نمادین، در کنار مجسمه‌های شهری و گاهی در فضاهای سبز و پارک استفاده می‌کنند. کاربرد اصلی این نوع چراغ‌ها معمولاً برای نورپردازی سطح معابر در محیط‌های مختلف است.

چراغ دفنی

کاربردهای کلیدی چراغ دفنی

به‌طورکلی نورپردازی محیط بیرون نقش به سزایی در ایجاد حس زیبایی و باشکوهی آن محیط دارد و بر زیبایی‌های شهری افزوده می‌شود. به‌عنوان‌مثال چراغ‌های دفنی که در مکان‌های سرسبز و پر گل‌وگیاه نصب می‌شوند، حس متفاوتی از زیبایی را به افراد القا می‌نمایند و باعث می‌شوند زیبایی‌های آن‌ها دوچندان شود و درخشان به نظر آیند. یا در مثالی دیگر زمانی که از چراغ‌های دفنی در امکان تاریخی و باستانی استفاده می‌کنیم. این نوع چراغ‌ها باعث می‌شوند تا نقش‌ها برجسته و زیبای معماری‌های باستانی و تاریخی بهتر و زیباتر دیده شوند. بعضی از اوقات، بخشی از معماری را به‌وسیلة سایه‌روشن برجسته و زیبا می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های چراغ دفنی، استحکام بالای آن است. همچنین بدنة این نوع چراغ‌ها ضد آب است و این ویژگی بسیار مهمی است. زیرا همان‌طور که در بخش قبل اشاره نمودیم، یکی از کاربرد‌های چراغ دفنی نورپردازی محیط‌های طبیعی همانند گیاهان و درختان است؛ بنابراین به‌راحتی می‌توان گیاهان را آبیاری نمود بدون آنکه کوچک‌ترین صدمه‌ای به چراغ‌های دفنی وارد شود. چراغ‌های دفنی از کاربرد جالب دیگری نیز برخوردار هستند. می‌توانیم از چراغ‌های دفنی در نورپردازی استخر‌ها استفاده نماییم؛ بنابراین خاصیت ضد آب بودن باعث پرکاربرد بودن چراغ‌های دفنی می‌شود.

چرا از چراغ‌های دفنی استفاده کنیم؟

چراغ‌های دفنی دارای قابلیت پرتاب نور و نور حداکثری هستند. با استفاده از چراغ‌های دفنی، ساخت نورپردازی‌های RGB امکان‌پذیر می‌باشد. چراغهای دفنی دارای رنگ‌های متفاوتی می‌باشند. طول عمر چراغ‌های دفنی بالا بوده است و حدود ۵۰ هزار ساعت می‌تواند بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه دهد. همچنین چراغ‌های دفنی در برابر رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. عموما چراغ‌های دفنی در توان‌های گوناگونی تولید می‌شوند. چراغ‌های دفنی را می‌توان با استفاده از یک ریموت، کنترل افکت آن را تغییر داد. امکان استفاده از چراغ‌های دفنی به دلیل شکل‌های مختلف آن در مکان‌ها مختلفی وجود دارد. چراغ‌های دفنی قدرت تغییر زاویه بخش نور به‌وسیله‌ی لنز ۵ تا ۱۲۰ درجه را دارا هستند.

مزیت‌های استفاده از چراغ دفنی:

چراغ‌های دفنی بسیار مقاوم هستند و در شرایط جوی مختلف همانند گرما و سرما و رطوبت، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

چراغ‌های دفنی بدنة بسیار محکمی دارند زیرا در بدنة آن‌ها از مواد ضدخوردگی، خش و خمیدگی استفاده می‌شود.

چراغ‌های دفنی در رنگ نور، زاویة تابش و ولتاژ از تنوع خوبی برخوردار هستند.

چراغ‌های دفنی جلوة بسیار زیبا و باشکوهی به آثار هنری و تاریخی در فضای آزاد و خارجی، ستون‌ها، لابی ساختمان‌ها و پایه‌های داخلی می‌بخشند و بهترین نوع نورپردازی در نوع خود است.

 

چراغ دفنی

ویژگی‌های برجسته چراغ دفنی

 به دلیل استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی در ساختار چراغ‌های دفنی، می‌توانیم افکت‌های مختلفی را به‌وسیلة این نوع چراغ‌ها تولید نماییم.

چراغ‌های دفنی از بازدهی بسیار بالایی برخوردار هستند. چراغ‌های دفنی طول عمر بسیار بالایی دارند. کم‌مصرف بودن چراغ‌های دفنی دلیل محبوبیت آن‌ها است و نصب سادة چراغ‌های دفنی آن‌ها را متفاوت از هر نوع وسیلة روشنایی می‌کند.

برای نصب چراغ‌های دفنی پی‌ریزی خاصی انجام می‌شود تا بتوان زاویة تابش نور را با آن تنظیم نمود.

چراغ‌های دفنی را می‌توان از راه دور کنترل نمود. همچنین با کنترل نمودن چراغ‌های دفنی می‌توان افکت‌های آن را نیز تغییر داد.

تفاوت چراغ دفنی و پروژکتورهای ال‌ای‌دی

چراغ‌های دفنی برعکس پروژکتورهای ال‌ای‌دی به آسانی در مکان‌های متفاوتی همانند فضاهای سبز و شهری به صورت پنهان قابل نصب هستند. این پنهان سازی به زیباتر شدن محیط کمک به‌سزایی می‌کند. بیان این نکته بسیار مهم است که چراغ‌های دفنی به طور کلی دو نوع هستند. چراغ‌های دفنی شامل توکار و چراغ‌های دفنی روکار. همچنین چراغ‌های دفنی را می‌توان در شکل‌ها و طرح‌های متفاوت همانند خطی، گرد و…. یافت. با توجه به تعریفات بالا، باید برای نصب چراغ‌های دفنی یک فونداسیون مخصوص طراحی نمود. طراحی فونداسیون ویژه به این دلیل است که بتواند از بدنه به خوبی محافظت نماید. همچنین این امکان را به چراغ دفنی می‌دهد تا بتواند به‌آسانی زاویه‌ی تابش نور روی سوژه را تنظیم نماید.

چراغ دفنی

نصب چراغ‌های دفنی به چه صورت است؟

ابتدا باید لوله‌ی پی‌وی‌سی را به منظور عبور کابل آماده سازی ‌کنیم. سپس می‌توانیم کابل را عبور دهیم. بعد از این مرحله قادر هستیم تا بتن را در اطراف آن بریزیم. سپس آپارات کابل چراغ را همراه با کابل اصلی و خود چراغ در کاسه بتنی جایگذاری می‌کنیم. در این مرحله طوقه را باز می‌کنیم. سپس پیچ‌های متصل کننده به بدنه چراغ دفنی را به کاسه بتنی می‌بندیم. در مرحله آخر پیچ‌های طوقه چراغ دفنی را می‌بندیم.

جمع بندی

اگر قصد نورپردازی درخشان همراه با جلوه‌های ویژه به بخش‌های مختلف بناها همانند راه‌پله‌ها، تالارها، محوطه‌ها، باغ‌ها و زیر پله‌ها دارید، پیشنهاد هومیلو به شما استفاده از چراغ‌های دفنی است. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تعریف چراغ دفنی و کاربردهای آن آشنا نماییم. هومیلو به شما کمک می‌کند تا با توجه به نیازتان با کیفیت‌ترین و مناسب‌ترین محصول را خریداری نمایید. با ما همراه باشید.