در این بخش سعی داریم تا شما عزیزان را با مفهوم وال واشر آشنا نماییم و کاربردهای وال واشر ال‌ای‌دی را بیان کنیم. آیا در زمینة وال واشرهای ال‌ای‌دی اطلاعاتی دارید؟ آیا می‌دانید که چگونه از وال واشر‌های ال‌ای‌دی در نورپردازی ساختمان استفاده می‌شود؟ آیا با آموزش نصب وال واشرهای ال‌ای‌دی آشنا هستید؟ در مورد ویژگی‌های وال واشر اطلاعاتی دارید؟ آیا می‌دانید چه نوع لامپ وال واشری نیاز کار شماست؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا اطلاعات مفید و سودمندی به دست آورید.

وال واشر چیست؟

وال واشر (Wall Washer) المان نورپردازی است که از کنار هم قرارگرفتن منابع نوری که عموماً ال‌ای‌دی است، تشکیل شده است. وال واشرها به‌عنوان پروژکتور نما نیز استفاده می‌شوند. به‌جای پروژکتورها می‌توانیم از وال واشرها استفاده نماییم. در شرایطی که نیازمند منابع نور قوی هستیم و امکان استفاده از پروژکتورها را نداشته باشیم، می‌توانیم از وال واشرها استفاده نمود. وال واشرها قادر هستند تا به‌صورت خطی نور و روشنایی تولید کنند. به‌عنوان‌مثال اگر به دنبال روشنایی نمای ساختمان باشیم که دارای فضاهای باریک و بلند است، نمی‌توانیم از پروژکتورها استفاده کنیم. در این مورد از پروژکتورها استفاده نمی‌کنیم زیرا با کمبود فضا مواجه هستیم و از طرفی تعداد زیادی پروژکتور در کنار یکدیگر جلوة خوبی نخواهد داشت. همچنین از وال واشرها می‌توان در مواردی که تمایل به عدم تابش نور از سوی پنجره‌ها باشد، استفاده نماییم؛ بنابراین استفاده از وال واشرها تأثیر مثبت و خوبی در زیبا نمودن نمای ساختمان دارد. همان‌طور که می‌دانید برای نورپردازی ساختمان‌های بزرگ از پروژکتورها کمک می‌گرفتیم و پروژکتورها نقش به سزایی در زیبایی و مجلل نشان‌دادن ساختمان‌ها و مراکز بزرگ دیگری چون ورزشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و بسیاری مکان‌های دیگر داشتند. از وال واشرها به‌منظور زیباسازی بدنة پل‌ها، بناهای تاریخی، انواع و اقسام دیوارها، تونل‌ها و نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از وال واشرها

مهم‌ترین مزیتی که در مورد وال واشرها می‌توان بیان کرد، بالا بودن فوکوس ال‌ای‌دی‌ها است. مزیت دیگر آن هماهنگی کامل با سیستمی تحت عنوان DMX است. وال واشرها از راندمان بسیار بالا و فوق‌العاده و بازدهی نوری بسیار بالایی برخوردار هستند. توان مصرفی وال واشرها در مقایسه با انواع چراغ‌های معمولی و نورافکن‌ها بسیار پاین است. وال واشرها را می‌توان به‌آسانی و به‌دور از هرگونه سختی در زاویه‌های مختلف نصب نمود. همچنین امکان نصب آن‌ها با اجرای سایه و روشن در سطح دیوار و مدام بودن نور خروجی به‌صورت ثابت در طولانی مدت وجود دارد.

وال واشر

کاربرد اصلی وال واشرها

در بخش‌های قبل اشاره کردیم که از وال واشرها می‌توانیم در ایجاد روشنایی و نورپردازی در نمای ساختمان‌ها استفاده نماییم اما کاربرد اصلی و کلیدی وال واشرها در ایجاد روشنایی بر روی دیوارها، ایجاد پرده‌ای از نور در سطوح مختلفی چون پل‌ها و موارد بسیار دیگری است. کاربرد جالب وال واشر در ساخت نورهای رنگی به صورت خطی است. به عنوان مثال ساخت یک پرچم. وال واشرها ابزارهای جدید و نویی هستند و از پروژکتورها و سایر منابع نور جدیدتر هستند. بنابراین در بسیاری از ساختمان‌های نوساز از وال واشرها استفاده می‌کنند. البته از وال واشرها در مکان‌های دیگری چون فروشگاه‌ها، گالری‌ها و موزه‌ها نیز استفاده می‌شود و حقیقتا نمای خارق‌العاده‌ای را شکل می‌دهند.به جز نور پردازی و روشنایی نمای ساختمان‌ها، کاربردهای دیگری همانند:

نورپردازی گیاهان گروه لایت

کمک رسانی به رشد گیاهان گروه لایت: این نوع پردازی تحت شرایط خاصی انجام می‌شود. عموما برای نور پردازی با توجه به نیاز گیاه از ال‌ای‌دی‌های فرکانسی و خاص استفاده می‌شود.

نورپردازی آکواریوم آب شیرین

در اغلب موارد از وال واشرها برای زیبا سازی آکواریوم‌های آب شیرین استفاده می‌شود.

نورپردازی آکواریوم آب شور

در این مورد برای شبیه نمودن آکواریوم به محیط دریا از وال واشرها استفاده می‌نماییم. در این مورد شبیه سازی آکواریوم به محیط دریا لازم است زیرا برای حیات ماهیان این آب شور الزامی است. در این وال واشرها حتما لازم است از ال‌ای‌دی کلوین دار و uv استفاده نمود.

موارد پزشکی

به طور معمول محیط‌های درمانی و پزشکی نیازمند نورپردازی قوی هستند. بناراین وال واشرها کاربرد بسیاری در موارد عفونی و پزشکی دارد.

مراسم‌های جشن

وال واشرهای از نوع لایت در جشن‌ها استفاده می‌شود. وال واشرها زیبایی منحصر به فردی به محیط‌های جشن و شادی می‌بخشد و محیط زیبا و دلنشینی را برای مهمان‌ها به ارمغان می‌آورد. در اقلامی همانند عینک و کلاه ال‌ای‌دی‌های uv به کار می‌رود.

ساختار وال واشرها

وال واشرهای از نوع لایت در جشن‌ها استفاده می‌شود. وال واشرها زیبایی منحصر به فردی به محیط‌های جشن و شادی می‌بخشد و محیط زیبا و دلنشینی را برای مهمان‌ها به ارمغان می‌آورد. در اقلامی همانند عینک و کلاه ال‌ای‌دی‌های uv به کار می‌رود.

وال واشرها به صورت کلی از ۴ قسمت تشکیل شده‌اند.

ال‌ای‌دی

در ساخت وال واشرها از ال‌ای‌دی‌ها برای ایجاد نور و روشنایی استفاده می‌شود. به طور معمول از چند ال‌ای‌دی استفاده می‌شود که توان مصرفی هر یک از آن‌ها یک وات می‌باشد. ال‌ای‌دی‌هایی که در وال واشر استفاده می‌شود، از نوع Power هستند. همچنین در وال واشرها از ال‌ای‌دی‌های با توان مصرفی بالاتر به عنوان مثال ۳ وات نیز استفاده می‌شود. اما به علت اینکه ال‌ای‌دی‌های پاور تولید حرارت می‌کنند، باید برای خنک نمودن آن‌ها  فکری بکنیم. بنابراین ترجیح می‌دهیم از ال‌ای‌دی‌های با توان مصرفی بالاتر استفاده نمی‌شود.

وال واشر

بدنه وال واشر

به منتقل کننده حرارت هیت سینک می‌گویند. هیت سینک‌ها در واقع بدنه وال واشرها هستند. از آلومینیوم به علت آن که حرارات را زود به خود جذب می‌نماید و در مدت زمان کم نیز خنک می‌شود، در انتقال حرارت استفاده می‌شود. وزن بدنه و سطح آن از معیارهای تعیین کننده کیفیت و مرغوبیت وال واشرها هستند. هرچه بدنه وال واشر سبک‌تر و نازک تر باشد، حرارت بیشتری در ال‌ای‌دی می‌ماند و قطعات از عمر و ماندگاری کمتری برخوردار خواهند بود. در بازار به منظور کاهش قیمت محصول، از بدنه‌ي سبک‌تر استفاده می‌شود که این امر طول عمر وال واشر را کم می‌کند. کارشناسان در هومیلو حضور دارند تا به شما کمک کنند محصول با کیفیتی را انتخاب نمایید.

لنز

استفاده از لنزی برای متمرکز کردن یا بخش کردن نور در محلی که مورد نظر شما است. برای پتاب نور بیشتر و پوشش نوری بیشتر از لنزها در مقال ال‌ای‌دی‌ها استفاده می‌شود. کارکرد لنز در متمرکز نمودن و جهت سازی نور است. لنزها قادر هستند زوایای گوناگونی داشته باشند. لنزها می‌توانند از ۵ درجه تا ۱۲۰ درجه یا بیشتر تغییر کنند. عموما در هر وال واشر از یک نوع لنز با یک زاویه مشخص استفاده می‌شود. آنچه باعث مرغوبیت و شفافیت لنز می‌شود، عدم داشتن حباب است. لنزها به‌وسیله‌ی هولدر روی ال‌ای‌دی‌ها نصب می‌شوند لنزها دارای نوع‌های مختلفی همانند لنز تخت، لنز مشجر، لنز محدب و لنز یکپارچه هستند

درایور

در صورتی که به صورت اصولی و به طور صحیح وال واشر راه‌اندازی شده باشد، به صوری سری وار از درایور استفاده می‌شود. در اصل آن چیزی که برق شهری را تبدیل به جریان و ولتاژ مورد نیاز ال‌ای‌دی‌ها می‌کند، درایورها هستند. اهمیت درایورها به این علت است که جریان و ولتاژ را به صورت کنترل شده به ال‌ای‌دی‌ها منتقل می‌کنند. ال‌ای‌دی‌ها به علت تولید نور مقداری حرارت تولید می‌کنند و این حرارات سبب بالا رفتن جریان و مصرف ال‌ای‌دی می‌شود. در صورت ادامه دار بودن این موضوع المان اصلی وال واشر یعنب ال‌ای‌دی در مدت زمان کمی از بین می‌رود.درایورهاها رنج توان مشخصی دارند. به عنوان مثال از ۱ وات تا ۳ وات یا ۱۵ وات تا ۲۴ وات متغیر هستند. مهم‌ترین نکته در دیرایورها، PFC است. PFC همان راندمان و ضریب تبدیل انرژی به توان مفید درایور است که به صورت درصدی آن را نمایش می‌دهند..