پروژکتورهای ال‌ای‌دی برای روشن نمودن مکان‌های بزرگی همانند ساختمان‌های بزرگ و وسیع، استادیوم‌های ورزشی، انبارها، سن‌های تئاتر، کارخانه‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی و استیج‌های کنسرت مورداستفاده قرار می‌گیرند. پروژکتورها کاربردهای متفاوت دیگری نیز دارند. می‌توان در زیباسازی از پروژکتورها کمک گرفت. می‌توان از پروژکتورها در زیباسازی نمای بیرونی ساختمان‌ها و فروشگاه‌ها استفاده نمود. همان‌طور که می‌دانید یکی از عواملی که باعث جذب مشتری‌‌ بیشتر در یک فروشگاه می‌شود، نمای بیرونی یک فروشگاه است؛ بنابراین نورپردازی نمای بیرونی یک فروشگاه تأثیر مثبت و به سزایی در جذب مشتریان خواهد داشت. همچنین نورپردازی نمای ساختمان می‌تواند حس مثبتی به اهالی ساختمان القا کند و به‌صورت کلی هرچه نمای ساختمان‌های داخل شهر زیباتر باشد، شهر زیباتری را خواهیم داشت. از پروژکتورها حتی برای زیباسازی نمای بیرونی مغازه‌های کوچک نیز استفاده می‌شود. در ادامة این مقاله ابتدا مختصر تعریفی از پروژکتور بیان می‌کنیم سپس انواع پروژکتور را معرفی می‌کنیم و سپس نکاتی در مورد اهمیت هرکدام از آن‌ها بیان می‌کنیم. این مقاله بیشتر بر روی پروژکتورهای ال‌ای‌دی تمرکز دارد.

تعریف پروژکتور

در حقیقت پروژکتورها دارای یک عدد روکش محافظ، کاسه انعکاس نور و لامپ هستند که در بعضی از مدل‌ها دارای بالاست و استارت نیز می‌باشند. به علت دارابودن کاسه انعکاس، میزان نور چندبرابر می‌شود. پروژکتورها بیشتر در مکانی‌هایی که نیازمند نور بیشتر هستند، کاربرد دارند. پروژکتورها بیشتر در مکان‌هایی همانند خیابان‌ها، مناطق امنیتی و حساس، اماکن عمومی، پیاده‌روها و منازل و فروشگاه‌ها کاربرد دارند. پروژکتورها انواع مختلفی همانند پروژکتورهای خیاری، پروژکتورهای COB، پروژکتورهای SMD، پروژکتورهای LED، پروژکتورهای خطی و پروژکتورهای خورشیدی دارند. در این مقاله قصد داریم به پروژکتورهای ال‌ای‌دی (LED)

بپردازیم.

پروژکتور ال‌ای‌دی

انواع پروژکتورهای ال‌ای‌دی

امروزه پروژکتورهای ال‌ای‌دی را به‌آسانی می‌توان جایگزین مدل‌های قدیمی‌تر همانند بخار سدیم، کم‌مصرف و مدادی و متال هالید کرد. پروژکتورهای ال‌ای‌دی نسبت به پروژکتورهای قدیمی برتری‌های بسیاری دارند. همة پروژکتورها باتوجه‌به تعداد لامپ‌هایشان نام‌گذاری می‌شوند. پروژکتورهای ال‌ای‌دی از نظر شکل ظاهری و بدنه تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر ندارند. به‌عنوان‌مثال در پروژکتورهای متال هالید نوع لامپ به‌کاررفته لامپ متال هالید است و در پروژکتورهای بخار سدیم، بخار جیوه به کار می‌رود؛ بنابراین در پروژکتورهای کم‌مصرف یا همان ال‌ای‌دی نیز لامپ هم‌نام خود به کار می‌رود. در ادامه انواع پروژکتورهای ال‌ای‌دی را معرفی می‌کنیم.

پروژکتورهای SMD

عبارت SMD  مخفف Surface Mounted Device است. قطعات الکترونیکی ال‌ای‌دی قطعات بسیاری کوچکی هستند که امروزه در اکثریت دستگاه‌های الکترونیکی نیز به کار می‌روند. در این نوع پروژکتور ال‌ای‌دیرتعداد زیادی ال‌ای‌دی به‌صورت جداگانه از یکدیگر به‌وسیلة بسته‌بندی SMD در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

پروژکتورهای COB

عبارت COB مخفف Chips On Board است. پروژکتور COB نوعی از پروژکتورهای ال‌ای‌دی است که یک چیپ یک‌تکه دارند. کاری که این چیپ یک‌تکه انجام می‌دهد، متمرکز نمودن تمام نور در یک منطقه کوچک است. برای ایجاد زاویه نور کم در پروژکتورهای COB، آن‌ها را همراه با لنز به کار می‌برند. در برخی موارد پروژکتورهای ال‌ای‌دی مدل COB بهره‌وری بیشتری نسبت به ال ای دی‌های SMD دارند.

پروژکتور ال‌ای‌دی

نکات کلیدی در مورد انتخاب پروژکتورهای ال‌ای‌دی

توجه اصلیتان را روی روشنایی بگذارید نه توان مصرفی آن. درگذشته معیار اصلی انتخاب پروژکتورها و لامپ‌ها، توان مصرفی آن‌ها بود. به‌عنوان‌مثال معمولاً لامپ‌های صد واتی یا دویست واتی را تهیه می‌کردیم. توان مصرفی یک پروژکتور، صد وات است. آنچه مهم است و باید به آن اهمیت دهیم این است که یک لامپ به‌ازای مصرف نمودن صد وات انرژی، چه میزان برای ما روشنایی به همراه خواهد داشت. میزان روشنایی را که به‌وسیلة لامپ ایجاد می‌شود، با واحدی به نام لومن اندازه‌گیری می‌کنند. به عبارتی هرچه لومن یک لامپ بیشتر باشد، میزان نور بیشتری تولید می‌کند؛ بنابراین در هنگام خرید پروژکتورهای ال‌ای‌دی به مقدار روشنایی که آن‌ها تولید می‌کنند، توجه نمایید. برای اطمینان از انتخاب خود می‌توانید از کارشناسان هومیلو در این زمینه کمک دریافت نماید.

چه درجة IP نیاز است؟

به طور معمول از پروژکتورهای ال‌ای‌دی در فضاهای وسیع و خارجی استفاده می‌شود؛ بنابراین لازم است تا آن‌ها در برابر گردوغبار، رطوبت، باد و باران مقاومت خوبی داشته باشند. پروژکتورهای ال‌ای‌دی از نوع IP65 مقاومت خوبی در برابر چنین رخدادهای طبیعی دارند. همچنین ال‌ای‌دی‌های نوع IP66 در برابر گردوغبار و باران‌های شدید از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. یکی از نکات کلیدی در انتخاب پروژکتور، درجة IP است؛ بنابراین در هنگام خرید پروژکتور ال‌ای‌دی مورد نظرتان به عدد IP در که در ستون مشخصات توجه ویژه‌ای نمایید. عدد IP را باتوجه‌به محیط و مکانی که قصد استفاده از پروژکتور را در آن دارید، انتخاب نمایید.

رنگ‌بندی پروژکتورهای ال‌ای‌دی

به‌صورت کلی پروژکتورهای ال‌ای‌دی در دورنگ آفتابی و مهتابی در بازار موجود هستند. پروژکتورهای رنگی را معمولاً در سه رنگ قرمز، آبی و سبز می‌توانید پیدا کنید. این سه رنگ معمولاً در یک بسته بندی به همراه کنترل رنگ در مصارف زیبایی به کار می‌روند. رنگ پروژکتورها به‌صورت معمول به‌وسیلة واحدی به نام کلوین یا یک عدد تعیین می‌شوند. نورهای زرد در پروژکتورها حدود ۲۷۰۰ کلوین و نورهای سفید و مهتابی حدود ۶۵۰۰ کلوین است. عدد رنگ پروژکتورهای ال‌ای‌دی،  معمولا در جدول مشخصات آن‌ها ذکر می‌شود.

کاربرد خاص پروژکتور لنز دار

پروژکتورهای لنز دار از لحاظ ساختار هیچ‌گونه تفاوتی با لنزهای دیگر ندارند. بر روی ال‌ای‌دی این نوع پروژکتورها، حالتی محدب شکل وجود دارد که به‌خاطر کاهش زاویه انتشار نور و کانونی کردن نور ایجاد شده است. این نوع پروژکتورهای لنز دار برای مواردی به کار می‌روند که پروژکتور از محل روشنایی فاصله دارد. همچنین پروژکتورهای لنز دار برای نورپردازی در مسافت‌های دور نیز به کار می‌روند. به عنوان مثال زمانی که قصد دارید بالای میلة بلند یک پرچم را روشن نمایید و پروژکتور بر روی زمین قرار دارد، از پروژکتور نوع لنز دار استفاده می‌کنیم. علت این کار این است که نور تولید شده هدر نرود.

توجه به استانداردهای روشنی یک محیط:

برای هر فضایی که قصد استفادة پروژکتور را در آن داریم، عدد مشخصی تعریف شده است. به‌عنوان‌مثال یک سالن تولیدکننده مواد لبنی برای روشنایی یک استاندارد مشخصی دارد. یا ر مثالی دیگر یک عدد مشخص برای روشنایی یک زمین تنیس نیز وجود دارد؛ بنابراین باید در جدول مشخصات به دنبال این باشید که هر پروژکتور به چه میزان می‌تواند روشنایی را برای محیط موردنظر ما فراهم کند. با شناخت این نوع استانداردها، پروژکتور مناسب مکان و فضای مورد نظرتان را انتخاب نمایید. کارشناسان در هومیلو حضور دارند تا شما را به سمت پروژکتوری که برای محیط موردنظر شما مناسب است، هدایت نمایند. با ما همراه باشید.

پروژکتور ال‌ای‌دی

پروژکتورهای ال‌ای‌دی SMD یا COB؟

همان‌طور که در تعریف پروژکتور ال‌ای‌دی COB گفتیم، این نوع ال‌ای‌دی‌ها به دلیل متمرکز بودن نور و کوچک بودن لامپ‌های COB در پخش نور ضعیف عمل می‌کنند. به‌خصوص در مواردی که قصد داریم از لنز برای پرتاب نور بیشتر یعنی کاهش زاویه تابش استفاده نماییم، از پروژکتورهای COB بیشتر استفاده می‌نماییم. اگر باتوجه‌به صلاح دیدتان نیاز به پرتاب نور بیشتر در مسافت‌های دور ندارید، می‌توانید از ال‌ای‌دی‌های SMD استفاده نمایید. اگر از لحاظ قیمت بخواهیم دو ال‌ای‌دی SMD و COB را با یکدیگر مقایسه نماییم، باید بگوییم که ال‌ای‌دی SMD قیمت پایین‌تری نسبت به ال‌ای‌دی COB دارد. پیشنهاد هومیو به شما پروژکتورهای SMD است زیرا تقریبا همان کارایی ال ای دی‌های COB را دارد و از لحاظ قیمتی بسیار مقرون به صرفه هستند.

جمع‌بندی

ال‌ای‌دی‌ها طول عمر بالایی دارند. مصرف برق پایین عاملی است که پروژکتورهای ال‌ای‌دی را در نظر مشتریان محبوب می‌کند.

همچنین وزن پایینی دارند و در برابر گردوغبار، رطوبت و باران‌های شدید مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. پروژکتورهای ال‌ای‌دی فاقد هرگونه مواد سمی و اشعه فرابنفش هستند. پروژکتورهای ال‌ای‌دی به دلیل سایز کوچک و گرمای کمی که تولید می‌کنند، هیچ‌گونه نیازی به خنک‌کننده ندارند و به دلیل سبکی ال‌ای‌دی‌ها می‌توان آن‌ها را به‌آسانی با خود حمل کرد.

 CRI یا به عبارتی شاخص نمایش رنگ پروژکتورهای ال‌ای‌دی عددی نزدیک به ۱۰۰ است. این عبارت به این معنی است که کیفیت نورپردازی پروژکتورهای ال‌ای‌دی  در مقایسه با مدل‌های دیگر بسیار بالاتر است و رنگ اشیا را واضح‌تر نمایش می‌دهد.

 در لحظه و به‌صورت آنی می‌توان پروژکتورهای ال‌ای‌دی را روشن نمود و در همان لحظه روشن‌کردن، نور کاملی دارد. در صورت خاموش شدن ناگهانی پروژکتورهای ال‌ای‌دی نیازی نیست منتظر بمانید تا این دستگاه‌ها خنک شوند تا بتوانید دوباره آن‌ها را روشن نمایید. شما می‌توانید در لحظه دوباره به روشن‌کردن آن‌ها اقدام نمایید.

در فروشگاه هومیلو، کیفیت حرف اول را می‌زند. شما می‌توانید باکیفیت‌ترین پروژکتورهای ال‌ای‌دی را با نازل‌ترین قیمت از ما خریداری نمایید. رضایت شما هدف اصلی کارشناسان هومیلو است.