چراغ‌های ریلی ال‌ای‌دی یکی از روش‌های نورپردازی مدرن به‌حساب می‌آیند. طراحی داخلی به عوامل متفاوتی وابسته است. در واقع اولین چیزی که در هنگام ورود به جایی توجه شما را به خود جلب می‌کند، طراحی داخلی آن مکان است؛ بنابراین برای مجذوب کردن دیگران نیازمند دیزاین و طراحی حرفه‌ای هستیم. عوامل زیادی گرد هم می‌آیند تا باعث جذاب شدن محیط بشوند. عامل اصلی که موجبات زیبایی را فراهم می‌آورد، نورپردازی است. اجسام و اشیا به‌تنهایی جلوه‌ای از خود ندارند. با نورپردازی اشیا و اجسام روح می‌گیرند و چشم‌نواز می‌شوند. به‌عنوان‌مثال طلاها در پشت ویترین طلافروشی چقدر زیبا و درخشان دیده می‌شوند. یکی از دلایلی که باعث درخشان به‌نظرآمدن طلاها در پشت ویترین مغازه طلافروشی می‌شود، نورپردازی است؛ بنابراین فکر می‌کنم با این مثال اهمیت نورپردازی را به‌خوبی متوجه شده‌اید. نورپردازی علاوه بر فروشگاه‌ها و طلافروشی‌ها در مکان‌های دیگری همانند ساختمان‌ها، بناهای تاریخی، پارک‌ها و… کاربرد دارد. امروزه استفادة درست از تجهیزات نورپردازی بسیار مهم است. یکی از تجهیزاتی که در نورپردازی از آن استفاده می‌شود، چراغ ریلی است. در این مقاله سعی داریم به بررسی چراغ ریلی، انواع آن و نحوة کارکرد چراغ ریلی بپردازیم.

تعریف چراغ ریلی؟

یکی از انواع چراغ‌هایی که به‌منظور تأمین نور در ساختمان‌ها بسیار کاربردی و مقرون‌به‌صرفه است، چراغ ریلی نام دارد. طراحی این مدل از نورپردازی به‌گونه‌ای انجام شده است که هیچ چراغی به سیم‌کشی جدا احتیاج نداشته باشد. چراغ‌ها همگی در یک مسیر مشخص قرار می‌گیرند. چراغ‌ها انرژی موردنیاز را از سیم‌کشی که درون ریل قرار دارد، دریافت می‌کنند. نورپردازی به‌وسیلة چراغ ریلی را می‌توان در زوایای متفاوتی انجام داد. این قابلیت چراغ ریلی باعث می‌شود تا کاربرد فراوانی در فروشگاه‌ها، مراکز خرید و نمایشگاه‌ها داشته باشد. در فروشگاه‌ها و سایر مراکز تولید و خرید می‌توانیم به‌وسیلة چراغ ریلی، زاویه نور را باتوجه‌به محصول تغییر دهیم. این ویژگی چراغ ریلی آن را پرکاربرد می‌نماید.

چرا از چراغ ریلی استفاده نماییم؟

چراغ‌های ریلی به نحوی ساخته می‌شوند که بتوانیم آن‌ها را در محل‌های گوناگونی نصب نماییم و از آن نهایت استفاده را ببریم. در واقع می‌توان چراغ‌های ریلی را کف زمین، سقف یا دیوار نصب نمود. باتوجه‌به کاربرد‌های متعدد چراغ ریلی می‌توانیم یکی از انواع آن را بسته به نوع نورپردازی که مدنظر داریم، انتخاب نماییم. لازم است در هنگام نصب چراغ‌های ریلی به محلی که قصد داریم چراغ ریلی را نصب نماییم، توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در هنگام انتخاب نوع چراغ ریلی توجه داشته باشید تا ریل‌ها بتوانند تعداد لامپ‌ها و وزنشان را تحمل نمایند. همچنین سیم‌کشی ساختمان بایستی هماهنگ با ریل‌ها باشد. هماهنگی ریل و سیم‌کشی ساختمان موجب تأمین انرژی بهتر چراغ می‌شود.

در انتخاب چراغ ریلی به چه عواملی توجه نماییم؟

چراغ ریلی برای محل‌هایی که سقف بلندی دارند، بسیار مناسب است. در حقیقت برای اکثر فضا‌ها می‌توان از چراغ ریلی استفاده نمود. چراغ ریلی از انواع متنوعی برخوردار است. برای انتخاب چراغ ریلی مناسب باید به چند عامل توجه نمود. مهم‌ترین عاملی که باید در هنگام خرید چراغ ریلی به آن توجه نمود، رنگ و شدت نور موردنیاز است. بسته به رنگ و شدت نوری که مد نظرتان است، چراغ ریلی مناسب خود را انتخاب نمایید. عوامل دیگری همچون اندازة ریل، محل قرارگیری چراغ ریلی، اندازه چراغ ریلی و در آخر بودجه‌ای که برای خرید چراغ ریلی در نظر دارید در انتخاب یک چراغ ریلی مناسب بسیار اهمیت دارد. برای نورپردازی بسته به مکان‌های مختلفی که قصد تأمین نور آن را دارید، لامپ‌های مختلفی استفاده می‌شود. در چراغ‌های ریلی از لامپ‌های ال‌ای‌دی، SMD و COB استفاده می‌شود. برخی اوقات از لامپ‌های متال و رشته‌ای نیز در چراغ ریلی استفاده می‌شود. این لامپ‌ها و نوعشان به شما این امکان را می‌دهد تا بسته به نیازتان بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. کارشناسان در هومیلو حضور دارند تا به شما در انتخاب چراغ ریلی مناسب کمک کنند.

چگونه با چراغ ریلی نورپردازی کنیم؟

کاربرد چراغ ریلی

در حالت کلی چراغ‌های ریلی بسیار پرکاربرد هستند. در حقیقت از چراغ‌های ریلی در گالری‌ها، فروشگاه‌ها، ساختمان‌های تجاری و… استفاده می‌شود. استفاده از چراغ ریلی هنگامی توصیه می‌شود که لازم است تابش نور به‌صورت موضعی روی عناصر مختلف شکل گیرد. نکتة حائر اهمیت در چراغ‌های ریلی، تنظیم زاویه نور است. چراغ‌های ریلی را می‌توان در جهات مختلفی برای نورپردازی استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال در مکانی همچون گالری، نیاز است تا بر روی هر اثر هنری، نورپردازی ویژه‌ای انجام شود. در واقع با این حرکت می‌توان توجه بازدیدکنندگان را جلب نماییم. ویژگی بسیار جذاب و هیجان‌انگیز این چراغ‌ها، قابلیت جابه‌جایی چراغ‌ها درون ریل است. به‌عنوان‌مثال هدایت کردن چراغ‌ها به چپ و راست. با حرکت‌دادن چراغ‌ها می‌توانیم نور موردنظر را برای فضاهای گوناگون تأمین کنیم.