شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چه نوع لامپی مناسب برای نورپردازی خانه است؟ این سوال مهمی است که ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. نورپردازی و روشنایی خانه جز عوامل بسیار مهمی است. باید در انتخاب لامپی که قرار است برای روشنایی منزلمان انتخاب نماییم، حداکثر دقت را به خرج دهیم. انتخاب لامپ از این جهت مهم است که باید نور آن سبب آرامش شما شود و خستگی را از تن دور کند و باعث شادابی و نشاط در شما شود. موضوع قابل تامل دیگری نیز در مورد انتخاب لامپ مناسب وجود دارد. در حقیقت شما باید لامپی را برای منزلتان انتخاب نمایید که مقرون به‌ صرفه بوده و انرژی و برق زیادی مصرف نکند. در نتیجه انتخاب لامپی که نورپردازی مناسبی داشته باشد و مقرون به صرفه باشد، باید بسیار هوشمندانه انتخاب شود. در این مقاله قصد داریم انواع مختلف لامپ را بررسی نماییم و به شما در خرید لامپ مناسب کمک نماییم. همراه با هومیلو باشید.

لامپ چند وات بخریم؟

متخصصان روشنایی استانداردهایی برای روشنایی در نظر گرفته اند. طبق این استانداردها به ازای هر ۱۲ متر مربع، نیازمند ۱۵ وات روشنایی هستیم. البته این عدد بسته به سلیقه‌ی شما قابلیت جابه‌جایی دارد. شما می‌تواند طبق نظرتان این عدد را کم یا زیاد نمایید. اتاق‌های پذیرایی همواره نیازمند مصرف نور بیشتری هستند. این موضوع به این دلیل است که پذیرایی محل جمع شدن اعضای خانواده و محلی برای آرامش است. بنابراین نیازمند نور بیشتری هستیم. برای روشنایی پذیرایی توصیه ما به شما این است که به ازای هر ۱۲ متر مربع، نیازمند ۱۸ وات روشنایی هستیم. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که اعداد ذکر شده تنها در صورتی قابل اطمینان هستند که یک نوع مشخص لامپ را مد نظر داشته باشید. همچنین توجه به این نکته ضروری است که قبل از خرید لامپ مورد نظر خود، باید به نوع لوستر یا چراغ آویز خود توجه نمایید. اگر لوستری چندین طبقه دارد بنابراین لازم است از لامپ‌ها با توان‌ها متفاوتی برای آن استفاده نمایید. پر کاربرد ترین و مورد استفاده ترین لامپ‌ها برای منزل باید توانی بین ۷ تا ۲۰ وات داشته باشد.

نورپردازی جهت دکورایتو و افزایش جلوه‌های تصویری

برای روح بخشیدن به محیط اطراف خود می‌توانید بسته به سلیقه‌ی خود از تجهیزان نورپردازی مختلفی استفاده نمایید. تجهیزات مختلف نورپردازی همانند لامپ‌های هالوژن، چراغ دفنی، ریسه‌های شلنگی و… تجهیزات نورپردازی نام برده معمولا در سقف‌ها راه‌پله‌ها، راویز و آرک به کار می‌روند. توانی که برای این تجهیزات روشنایی به کار گرفته شده معمولا بین ۳ تا ۸ وات است. لامپ مناسبی که برای سقف‌های کاذب در نظر گرفته شده است اصولا لامپی است که ورزن زیادی نداشته باشد. هالوژن‌ها انتخاب بسیار مناسبی هستند. ریسه‌های نواری ال‌ای‌دی معروف به ریسه شلنگی به عنوان تجهیزاتی شناخته می‌شوند که در خارج از منرل و به عنوان نور مخفی در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان به کار می‌روند. استفاده از چراغ‌های دکوری در منزل باعث به‌وجود آوردن فضایی شیک و دل انگیز می‌شود. چراغ‌های دکوری فضای منزل را به طور کلی تغییر می‌دهند و آن را به فضایی امن و آرامش بخش تبدیل می‌نمایند. لامپ‌هایی که برای لوستر و آباژورها در منزل مناسب هستند معمولا سرپیچ شمعی یا E14  یا E27 دارند.

لامپ

چه نوری برای هر اتاق مناسب است؟

اتاق نشیمن: اتاق نشیمن محلی برای جمع شدن اعضای خانواده و گفت‌وگوی خانوادگی است. بنابراین نوع نورپردازی و لامپ استفاده شده در این مکان بسیار مهم است. در این قسمت از خانه باید در ابتدا از نور عمومی استفاده نمایید. در کنار عمومی لازم است برای جلو‌ و نمای بیشتر از نور تاکیدی بر روی دکوراسیون خانه استفاده نماییم.

آشپزخانه: محلی که افراد بیشترین زمان ممکن را برای تهیه غذا و سرو آن می‌گذرانند باید نورپردازی اصولی و صحیحی داشته باشد. در این قسمت از خانه نور عمومی بر نور تاکیدی اولویت دارد. پس از تامین نور کافی به صورت عمومی می‌توان از نور وظیفه‌ای برای بالای سینک و زیر کابینت‌ها استفاده نمایید.

اتاق خواب: اتاق خواب محلی که اعضای خانواده پس از سپری نمودن روز طولانی و پر کار به آن پناه می‌آورند، نیاز است تا از شرایط نورپردازی ویژه‌ای برخوردار باشد. در اتاق خواب بهتر است بخشی از آن نور وظیفه ای داشته باشد تا در صورت نیاز قادر باشید از آن استفاده نمایید. با استفاده از چراغ‌های خواب می‌توانید ترکیب زیبایی از نور وظیفه‌ای و تاکیدی به وجود آورید.

سرویس بهداشتی: نورپردازی سرویس‌های بهداشتی اهمیت ویژه‌ای دارد. برای این قسمت از خانه لازم است از نور عمومی استفاده نمایید. سپس می‌توانید برای جلو و نمای بیشتر از نورهای وظیفه‌ای در اطراف آینه استفاده نمایید. نصب لامپ‌ها در جایگاه مناسب خود باعث ایجاد سایه‌های بسیاری می‌شود.

لامپ

بهترین وسیله‌ی روشنایی، لامپ ال‌ای‌دی

لامپ‌های ال‌ای‌دی یکی از بهترین و متداول‌ترین تجهیزات روشنایی به شمار می‌آیند. امروزه در مکان‌های مختلفی از لامپ‌های ال‌ای‌دی استفاده می‌شود. در همه‌ی مکان‌هایی همانند فروشگاه‌ها، اداره‌ها و شرکت‌ها، منازل مسکونی، مدارس، هتل‌ها و…. از لامپ‌های ال‌ای‌دی استفاده می‌شود. لامپ‌های ال‌ای‌دی به دلیل مصرف انرژی کم در میان افراد بسیار شناخته شده است. استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی بسیار مقرون به صرفه است و می‌تواند به کاهش هزینه‌های برق کمک شایان و قابل توجهی نماید. در نتیجه بهترین نوع لامپ برای هر خانه‌ای هستند. این لامپ‌ها نسبت به نوع‌های قدیمی‌تر خود یعنی لامپ‌های گازی و رشته‌ای عمر طولانی‌تری دارند. بنابراین طول عمر بیشتر لامپ‌های ال‌ای‌دی نسبت به لامپ‌های نوع دیگر باعث می‌شود ماندگاری طولانی تری داشته باشد و نیازی نباشد تا شما در مدت زمان کم اقدام به خرید دوباره لامپ نمایید. لامپ‌های ال‌ای‌دی گرمای کمی از خود ساطع می‌کنند. در حقیقت لامپ‌های ال‌ای‌دی از بازدهی نوری بسیار بالایی برخوردار هستند. این نوع لامپ‌ها فاقد هر گونه اشعه مضر و مخرب است زیرا در متریال لامپ‌های ال‌ای‌دی از هیچ‌گونه ماده‌ی سمی همانند سرب و جیوه استفاده نشده است. لامپ‌های ال‌ای‌دی به سه دسته همانند لامپ LED، لامپ SMD و لامپ COB تقسیم می‌شوند. عملکرد سه نوع لامپ ال‌ای‌دی به یکدیگر بسیار شبیه است. ممکن است ساختارهای آن‌ها از یکدیگر متفاوت باشند اما به طور کلی در منازل مسکونی و اداری از این لامپ بسیار استفاده می‌شود.

چه لامپ‌هایی خطرناک هستند؟

در انتخاب لامپ مناسب برای منزل خود باید دقت و توجه ویژه‌ای داشته باشید. در ساختار بسیاری از لامپ‌ها به خصوص لامپ‌های کم مصرف از فلزات سمی چون جیوه، آرسنیک و سرب استفاده می‌شود. این فلزات در لامپ‌ها باعث تولید اشعه فرابنفش می‌شود که همان طور که می‌دانید این اشعه‌ها برای سلامتی اسنسان و محیط زیست بسیار خطرناک است. نور لامپ‌هایی که ساختار ذکر شده در بالا را دارند در مدت زمان طولانی دچار تغییر می‌شود و به مرور کم نور می‌شوند. در صورتی که این لامپ‌ها شکسته شود باید بلافاصله آن‌‌ها را از محیط خارج نمایید و با کمک دست کش تکه‌های شکسته‌ی آن را جمع آوری کنید. به دلیل آزاد شدن سریع فلز جیوه و جذب سریع آن به پوست لازم است سریع به جمع آوری آن اقدام نمایید.

لامپ