پیش بینی بازار لامپ های ال ای دی [ در سال ۲۰۱۹ ]

هر سال با پیشرفت تکنولوژی های جدید ، صنایع مختلف در سراسر جهان فناوری خود را بروز کرده و محصولاتشان ارزانتر و بهتر میشود.
صنعت روشنایی و لامپ های LED نیز از این قضیه مستثنی نیستند. چند سال پیش LED ها فقط در صفحات LCD موبایل و تلویزیون استفاده می شدند ( بعلت قیمت بالای فناوری ال ای دی در آن سالها ) .
در دهه گذشته با سرازیر شدن سرمایه شرکت های بزرگ به سمت این فناوری شاهد پیشرفت و همه گیر شدن فناوری ال ای دی هستیم.

هم اینک شاهدیم که لامپ های ال ای دی مقرون به صرفه تر و ارزانتر از همیشه در بازار هستند.
سال ۲۰۱۸ بازار محصولات ال ای دی به ارزش ۳۳.۱ میلیارد دلار رسید ، این بازار در سال ۲۰۱۷، ۲۹.۶ میلیار دلار بود .

نفوذ لامپ های ال ای دی به میزان قابل ملاحظه  ۵۲% رسید که نشان از محبوبیت این لامپ ها نسبت به سایر لامپ ها دارد.

خبر بهتر اینکه که متخصصان و سهامداران این صنعت تا پایان سال ۲۰۱۹ حتی رشد بهتری را پیش بینی می کنند، و انتظار می رود که این صنعت حدود ۳۷ میلیارد دلار درآمد داشته باشد.
در زیر نگاهی می اندازیم به پیش بینی کارشناسان از روند بازار تکنولوژی محصولات ال ای دی:

۱- کاهش قیمت محصولات LED
در طول مراحل اولیه صنعت LED، محصولات LED بسیار گران بوند. در طول سالها، تولید کنندگان LED با تکنولوژی های جدید و مقرون به صرفه همراه شده اند که به کاهش قیمت محصولات LED کمک کرده اند. با این حال، این تکنولوژی هنوز جا برای پیشرفت دارد و احتمالا امسال این پیشرفت بدست بیاید و انتظار می رود که قیمت محصولات LED به مقدار قابل توجهی کاهش یابد.

برخی از دلایل موثر بر کاهش قیمت لامپ های ال ای دی در سال ۲۰۱۹ عبارتند از:

الف) افزایش محبوبیت و استفاده از لامپ های ال ای دی

در چند سال گذشته، محصولات LED به دلیل مزایایی که ارائه می دهند بسیار محبوب شده است. مزایایی از قبیل صرفه جویی در انرژی، طول عمر طولانی، سازگاری با محیط زیست و بسیاری دیگر.
در نتیجه، مردم بیشتر و بیشتر لامپ های LED  را جایگزین چراغ های سنتی کرده‌اند  که به افزایش رونق بازار در صنعت LED کمک کرده است.

افزایش تولید برابر است با حاشیه سود بیشتر، که به کاهش قیمت های بازار منجر می‌شود.
در سال ۲۰۱۹ می توانید انتظار داشته باشید که محبوبیت محصولات LED همچنان در حال رشد باشد، که منجر به یک بازار بزرگتر برای محصولات LED خواهد شد.

در نتیجه تولید کنندگان LED در سراسر جهان قیمت محصولات خود را برای جذب این مشتریان بالقوه جدید کاهش می دهند.

ب) تبلیغ های تهاجمی توسط سازنده

رشد چشمگیر صنعت LED در دهه گذشته باعث هجوم کارآفرینان و سرمایه گذاران به این صنعت شده است.

در نتیجه، در مدت کوتاهی، بازار LED اشباع شده و منجر به رقابت بین تولید کنندگان خواهد شد. در سال ۲۰۱۸، یکی از محبوب ترین استراتژی هایی که بسیاری از تولیدکنندگان LED با استفاده از آن برای بدست آوردن سهم بیشتری از بازار از آن استفاده کردند، کاهش قیمت بود.

در سال ۲۰۱۸، این روند کاهش قیمت بدلیل رشد تولیدکنندگان ال ای دی ادامه خواهد یافت.

ج) راه حل های کاهش هزینه

تکنولوژی LED روشنایی همیشه در حال رشد است، که به این معنی است که تولید کنندگان LED بصورت مداوم راه حل های جدیدی برای کاهش هزینه های تولید می یابند.

در سال ۲۰۱۹ می توان انتظار داشت که تولید کنندگان LED با ابداع راه حل های ارزان قیمت در طراحی و توسعه تراشه های LED، درایورهای LED و دیگر اجزای  LEDروند کاهش قیمت این محصولات را ادامه دهند.

تاثیر محصولات ارزان تر در صنعت محصولات روشنایی چیست؟

عوامل بالا موجب کاهش قابل توجه قیمت محصولات LED در سال ۲۰۱۹ خواهد شد. در نتیجه، بازار LED برای مصرف کنندگان بسیار به صرفه خواهد شد، شاید حتی مقرون به صرفه تر از چراغ های معمولی. این کاهش قیمت سبب افزایش محبوبیت محصولات LED، هم برای استفاده خانگی و هم تجاری خواهد شد.

۲. تسلط بیشتر چین در صنعت جهانی LED

در دو دهه گذشته، چین در بازارهای جهانی نقش مهمی ایفا کرده است و در بازار جهانی LED نیز همچنان برتری خود را ادامه داده است. در حال حاضر، صنعت LED تقریبا مترادف با چین است، و تقریبا همه در سراسر جهان می دانند که چین بهترین کشور برای تولید محصولات نورپردازی LED است. در سال ۲۰۱۹، تسلط چین بر بازار LED ادامه خواهد یافت.

 عواملی که باعث چیرگی محصولات چینی در بازارهای جهانی خواهند شد به شرح زیر هستند:

الف) پشتیبانی دولت چین


سالهاست که دولت چین در حال تهیه طرح های انگیزشی مختلف از قبیل یارانه های مالی، مزایای مالیاتی، زمین و سایر مزایا به منظور ایجاد رشد و گسترش صنعت LED های چینی است . این طرح های دولتی باعث جذب تولید کنندگان و سرمایه گذاران بیشتر به صنعت LED در چین شده است. در سال ۲۰۱۹، پشتیبانی دولت چین از تولیدکنندگان LED ادامه خواهد یافت و شاید حتی افزایش یابد، به خصوص اینکه دولت چین خواهان حداقل سهم ۲۵ درصدی از بازار لامپ های ال ای دی است.

ب) بازار LED پررونق در سطح کشوری و جهانی

تولید انبوه محصولات نورپردازی LED و جمعیت زیاد چینی که متعهد به استفاده از تولیدات این کشور هستند ، محصولات ارزان و مقرون به صرفه ، و شهرت مناسب این کشور در سطح جهانی برای محصولات با کیفیت بالا به چین کمک کرده است تا بازار محصولات ال ای دی را در سطح محلی و جهانی تسخیر کند. در سال ۲۰۱۹ انتظار میرود محصولات ال ای دی چینی در بازارهای مسکونی ، صنعتی و فضای باز همچنان به یکه تازی ادامه دهند.

ج) اجرای استانداردهای LED

یکی از چالش های اصلی که در سال های اخیر بازار LED چین با آن مواجه شده است، کیفیت پایین LED های تولیدی این کشور است که عمدتا ناشی از تعدد تولیدکنندگان و تولید انبوه این محصولات است. طی سال گذشته دولت چین به طور مداوم سعی داشته تا از طریق راه حل های مختلف این مسئله را حل کند. در سال ۲۰۱۹، یکی از راه حل هایی که توسط دولت به کار گرفته می شود، اجرای استانداردهای کیفیت نور LED است. اجرای این استانداردها به تولید کنندگان چینی کمک می کند تا ذهنیت مصرف کنندگان را نسبت کالاهای چینی بهبود و ارتقا دهد .

۳. رشد لامپ های LED با نور نامرئی
منظور از لامپ های LED نامرئی ، لامپ هایی است که نور آنها در طیف نور غیر قابل مشاهده هستند، مثل چراغهای UV و IR. این نوع از لامپ های LED در مقایسه با LED های معمولی (که در روشنایی نور پس زمینه صفحات موبایل و … استفاده می شود) از محبوبیت کمتری برخوردار هستند. با این حال، در چند سال گذشته، تعدادی از تولید کنندگان LED محصولات متنوعی از ال ای دی های نامرئی عرضه نموده اند. انتظار داریم این روند را همچنان در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه داشته باشد.

نمونه هایی از کاربرد ال ای دی با نور نامرئی

 عواملی که باعث رشد این محصولات هستند به شرح زیر میباشند:

الف) تنوع محصولات

بدلیل تعدد تولیدکنندگان لامپ های ال ای دی ، رقابت در این بازار شدت بیشتری دارد . و تولیدکنندگان جدید مجبورند محصولات جایگزینی را بیابند تا بتوانند سهم بازار قابل قبولی را بدست آورند. محصولات نورپردازی UV وIR یکی از محصولات جایگزین هستند که تولید کنندگان LED در آن سرمایه گذاری می کنند. از آنجا که این محصولات درصنعت LED نسبتا جدید هستند، بازار آنها رقابت کمی دارد.

ب) بازار رو به رشد برای چراغهای UV و IR

یکی از دلایل اصلی این که محصولات LED با نور نامرئی در سال ۲۰۱۹ رشد ناگهانی خواهند داشت، این است که بازار فعلی آنها در مقایسه با لامپ های معمولی بسیار کوچک است.
چراغ های ال ای دی UV در صنایع گسترده‌ای کاربرد دارند. از کاربردهای خانگی گرفته تا صنعتی ،تجاری ،زیبایی ،بهداشتی و غیره . تعدادی از موارد استفاده لامپ های UV به شرح زیر هستند:
خشک کردن مواد، استرلیزه کردن آب، کاربردهای درمانی ، ضد عفونی کردن مواد از باکتری ها و ویروس ها، ضد عفونی سطوح بهداشتی، صنایع چرم و دباغی و…

ج) لامپ های ال ای دی نامرئی حاشیه سود بالایی دارند

تکنولوژی روشنایی برای لامپ های ال ای دی معمولی پیشرفت زیادی کرده است که باعث شده این محصولات مقرون به صرفه تر و ارزانتر از گذشته باشند.

با این حال، تکنولوژی برای محصولات با نور نامرئی هنوز هم گران است که موجب ایجاد مانعی برای بسیاری از تولیدکنندگان شده است. افزون بر آن، تولید کنندگان با چالش های دیگری نیز مواجهند مانند سفارشی سازی محصولات. با اینکه این محصولات گران هستند بسیار خوب به فروش می رسند چون ضروری هستند. و  تعداد انگشت شماری از تولید کنندگان که در این بخش فعالیت دارند، کسانی که در این بازار سرمایه گذاری می کنند، سود مناسبی کسب خواهند کرد . پیش بینی می‌شود سودآوری این محصولات تعداد زیادی از تولید کنندگان را به این بازار جذب می کند.

۴. افزایش تنوع محصولات 

تنوع لامپ های ال ای دی تولید شده در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را در نظر بگیرید، انواع  لامپ حبابی، لامپ مهتابی و پنل های سقفی و دیواری در ابعاد و اشکال مختلف. پیش بینی میشود بازار لامپ های ال ای دی در سال ۲۰۱۹ حتی از سال های پیش هم متنوع تر شوند.
نمونه‌ای از اینجا محصولات را اینجا ببینید.
پنل های تزئینی ال ای دی
تعدادی از عواملی که باعث ایجاد تنوع در محصولات ال.ای.دی میشوند به شرح زیرند:

a) اشباع بازار توسط تولیدکننده های لامپ های عمومی

دلیل اصلی تولید محصولات جدید از سوی تولیدکنندگان ، اشباع بودن بازار LED با محصولات عمومی است. باتوجه به پیش بینی ها مبنی بر افزایش تولیدکنندگان در سال ۲۰۱۹ ،می توان انتظار داشت افزایش تعداد تولید کنندگان که در محصولات سفارشی سرمایه گذاری می کنند افزایش یابد.

ب) افزایش تولید محصولات سفارشی

از آنجا که بیشتر تولیدکنندگان تمام توان خود را برای کسب سهم بیشتر در بازار لامپ های ال ای دی معمولی صرف میکنند ، تولید کنندگان لامپ های خاص ، بازار اختصاصی خود را خواهند ساخت.
محصولات آنها در حال حاضر به طور گسترده ای در دکوراسیون داخلی، هتل ها و رستوران ها، دفاتر تجاری، فضای باز، پارکینگ ها و دیگر مناطق استفاده می شود. در سال ۲۰۱۹، انتظار میرود تقاضا برای این محصولات لوکس رشد قابل توجهی پیدا کند.

۵. رشد ال ای دی های هوشمند

از پیشرفت های اخیر انجام شده در این صنعت ، بدون شک ال ای دی های هوشمند که جزو جدیدترین و پرکاربردترین هستند میباشد. متأسفانه، در ماه های اخیر، انواعی از این لامپ های هوشمند تولید شده بود که بعلت عدم کارایی و نبود بازار ، تولید آنها متوقف شد.

لامپ هوشمند فیلیپس

پیش بینی میشود رشد این محصولات در سال ۲۰۱۹ به دلایل زیر افزایش یابد:

الف) افزایش نوآوری در LED های هوشمند 

تا کنون تنها چند تولید کننده محدود چراغ های هوشمند LED را تولید کرده اند. در سال های آینده تولید کنندگان بیشتری به تحقیق در خصوص این فناوری روی خواهند آورد .
قاعدتا انتظار داریم با افزایش تولیدکنندگان ، نوآوری های بیشتری را در این صنعت شاهد باشیم. معرفی این محصولات جدید منجر به رشد چشمگیری در بازار لامپ های هوشمند خواهد شد.

ب) رقابت شدید بین تولیدکنندگان لامپ های ال ای دی

با توجه به اشباع بازار LED، تولید کنندگان مختلف همواره به دنبال راه های مختلفی هستند تا از یکدیگر پیشی بگیرند.
در زمینه لامپ های هوشمند نام تجاری فیلیپس جزو پیشگامان بوده است .( بعنوان مثال لامپ Philips Hue) بعد از فیلیپس ، تولید کنندگان مختلف به منظور حفظ موقعیت خود در بازار ، لامپ های هوشمند خود را معرفی کرده اند . بسیاری دیگر مشغول کار بر روی سیستم های روشنایی هوشمند خود هستند . انتظار میرود که برخی از این محصولات تا سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شوند و باعث رشد بیشتر  بازار شوند.

ج) ظهور اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء به معنای اتصال اشیاء به اینترنت می باشد به گونه ای بتوان آنها را تحت شبکه کنترل کرد.
به عنوان مثال، اتومبیل، لوازم خانگی، دستگاه های تناسب اندام و پزشکی و لامپ های ال ای دی جزء اشیایی هستند . که در سال ۲۰۱۹ به این تکنولوژی متصل خواهند شد.
در دراز مدت این امر به معنی جایگزینی لامپ های معمولی با لامپ های هوشمند خواهد بود .
رشد صنعت روشنایی در سال های اخیر چشمگیر بوده است. بسیاری از عوامل این رشد، در بالا مورد بحث قرار گرفته، پیش بینی می کنیم در سال ۲۰۱۹ نیز این رشد ادامه یابد، و کارشناسان پیش بینی کرده اند .
که در برخی از وجوه این صنعت شاهد انقلابات بزرگی خواهیم بود. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آینده ی صنعت روشنایی چه خواهد شد .