پروژکتور چیست و انواع آن کدام است؟

با خواندن این مقاله متوجه میشویم پروژکتور چیست و انواع آن کدام است؟

به دلیل مزایای فراوانی که امروزه پروزکتور ها دارند برای ایجاد روشنایی و ظاهر زیبا در نمای ساختمان ها ، مراکز تجاری ، ورزشگاه ها و موارد مشابه دیگر مورد استفاده قرار می گیرند .

پروزکتورها براساس توان ، ولتاژ ، رنگ نور و موارد دیگر مدل های مختلفی دارد که شما همراهان عزیز می توانید با در نظر گرفتن محل نصب ، پروژکتور مورد نیاز خود را خریداری نمایید . برای مثال این مدل یکی از انواع پروزکتورها دارای توان ۵۰ و ولتاژ۲۲۰ ولت است و می توانید تحت زاویه ۱۲۰ درجه نور خود را در محیط نصب منتشر سازد.

قابل ذکر است که شما امکان انتخاب رنگ نور پروژکتور را نیز دارید . و شما می توانید با در نظر گرفتن مکانی که قرار است آن را نصب نمایید و نوع نور مورد نیاز ، رنگ نور را نیز انتخاب نمایید. برای نمونه در ورزشگاه ها اغلب از پروژکتور های با نور مهتابی استفاده می شود و یا در فروشگاه ها برای جلوه بیشتر وسایل ،از پروژکتور های آفتابی استفاده می کنند.

نوعی از پروزکتورها دارای ویژگی های مهمی هستندکه یکی از مهمترین انها ،کاهش مصرف برق می باشد. این مدل از پروزکتورها به نسبت چرا غ های بزرگی که در گذشته به منظور ایجاد روشنایی مورداستفاده قرار می گرفت .

به غیر از تولید نور شفاف و با کیفیت ، مصرف برق را نیز به حداقل می رسانند. از نکات مهمی که باید قبل از خربد پروزکتور به ان توجه داشت بررسی ابعاد پروژکتور نسبت به مکان به کار گیری پروزکتور است که به هنگام نصب آن دچار مشکلی نشوید.

در پروزکتور ها به دلیل قرارگرفتن یک به یک چیپ ها درکنار یکدیگر، نوری شفاف ومتمرکز از خود منتشر می کند که هر کدام برای نور پردازی محیطی خاص کارایی دارند .

برخی کاربرد پروژکتور ها

برای نمونه از نوعی پروزکتورها ، می توان در نورپردازی فضای بیرونی ، اطراف ساختمان و خیلی از موارد دیگر استفاده نمود که البته به دلیل داشتن جنس آلومینیومی این پروزکتور دراین نوع کاربرد تاثیر فراوانی دارد. زیرا تمامی پرژکتور هایی که از این جنس هستند، مقاومت بالایی در برابر رطوبت و شرایط نامساعد اقلیمی هستند.

پروژکتورهای COB

در نوع دیگری از پروزکتور ها نور خود را به وسیله یک چراغ COB تامین می کنند، چراغ COB نوری متمرکز و درخشان از خود منتشر می کند .

و به صورت هسته ای نورانی دیده می شود. زاویه تابش در این چراغ ۱۰۰ درجه می باشد و تحت پوشش این زاویه نور خود را منتشر می نماید.

در این پروزکتور توان ۲۰ وات و شار نوری ۲۲۰۰ لومن می باشد( یک لومن واحد توان نوری عبارت است از کل نور خارج شده از یک منبع نوری در هر ثانیه و یا به عبارت دیگر کل نور دریافت شده توسط یک جسم در هر ثانیه.) ، جنس این مدل از پروزکتور COB از آلومینیوم است و به دلیل مقاومت بالای آن در برابر رطوبت ،می توان از این پروژکتور ، در فضای بیرونی برای نورپردازی استفاده نمود.

COB ها

این پروژکتور از انواع منابع نوری پرمصرف است که دارای دو برد COB می باشد که توان هرکدام ۵۰ وات است و با روشن شدن چراغ دو کانون نورانی تولید که می توانند نور را به صورت پرتویی بتابانند و ضمن تامین روشنایی محیط شما عزیزان را از پرداخت هزینه های گزاف برق معاف نمایند از این جهت که در گذشته وقتی نام پروژکتور به میان می آمد در کنارش مصرف برق و انرژی زیاد در ذهن تداعی میشد ولی امروزه با وجود تولید پروژکتورهای LED هم مصرف برق کاهش یافته و هم نوری با کیفیت و شدت مناسب در فضا منتشر شود.

انواع دیگر پروزکتور ها پروژکتورSMD شعاع نوری پخش و شفاف تولید مینماید و می توان از آن برای نورپردازی نما استفاده نمود، به عبارتی دیگرمی توان این پروژکتور را درقسمت مناسبی ازنمای ساختمان قرار دارد تا جلوه زیبایی از روشنایی را درنمای ساختمان ایجاد کند.

پروژکتورSMD شعاع دارای مدلهای مختلفی میباشند که تفاوت این مدل ها بر اساس توان ، میزان پخش نور یا همان شار نوری و خیلی از موارد دیگر است . این مدل از پروژکتورSMD شعاع زاویه تابش ۱۲۰ درجه ، ولتاژ۲۲۰ تا ۲۴۰ ولت و توان ۳۰ وات دارد و این موارد به هنگام خرید پروزکتور برای خریدار بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد . از دیگر نکات مهم این چراغ تنوع رنگی آن ها می باشد که می تواند استفاده از آن ها را درهرمحیط ممکن کند.

پروژکتور اس پی ان

انواع دیگر پروژکتور SMD اس پی ان می باشد که در داخل بدنه خود دارای تعدادی چیپ است که با فاصله از یکدیگر قرار گرفته اند و به همین دلیل نور حاصله از انواع پروژکتور SMD به صورت پخش و غیر نقطه ای می باشد. این ویزگی یکی از تفاوت های اصلی این پروژکتور با پروژکتور COB می باشد.

نور پروژکتور SMD اس پی ان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار و فاقد هر گونه اشعه مضر می باشد .  شما دوستان عزیز به راحتی می توانید از آن در مکان های مورد نیاز استفاده نمایید. قابل ذکر است که شما برای تامین روشنایی بر روی بیلبورد های تبلیغاتی و یا مکان هایی که دارای ارتفاع کم می باشند بسیار مناسب است.امروزه به دلیل مزایای استفاده از این پروژکتور ها برای تامین روشنایی پیاده رو ها ،معابر ، فضا های سبز و استادیوم های ورزسی و موارد مشابه دیگر پرکاربرد می باشند.

ویژگی های پروژکتور SMD

بدنه این پروزکتور ها آلومینیومی مقاوم و با کیفیت می باشد و به راحتی آسیب نمی بیند همچنین وزن بدنه کم درنتیجه جا به جایی پروژکتور آسان است. شار نوری این پروژکتور ۴۰۰۰ لومن است.

یکی از ویژگی های بارز این پروزکتور نسبت به سایر پروژکتور ها صرفه جویی ۸۰ درصدی آن در مصرف انرژی است و این صرفه جویی لطمه ای به میزان نور خروجی وارد نمی کند مزیت دیگر استفاده از این پروژکتور کاهش هزینه ها به دلیل عمر طولانی این محصول در حدود ۳۰٫۰۰۰ ساعت است.

استفاده از این پروژکتور خطری برای محیط زیست و افراد ندارد زیرا که در آن از مواد شیمیایی مانند جیوه و سرب استفاده نشده است.

علاوه بر ظاهر زیبا این پروژکتور, سیستم انتقال حرارت که مصرف انرژی را کاهش می دهد.

به طور خلاصه برخی از دیگر ویژگی ها شامل موارد زیر است :

رنگ نور : آفتابی / مهتابی .
توان : ۵۰ وات.
جنس بدنه :آلومنیوم.
ولتاژ :۲۳۰.
وزن :۱٫۹۲ کیلوگرم.
طول عمر :۳۰٫۰۰۰ ساعت.
رده انرژی : A+.
عاری از اشعه ماورای بنفش و مادون قرمز.
عمر طولانی.
دوست دار محیط زیست.