لامپ های ال ای دی چگونه کار میکنند؟

اجزای تشکیل دهنده لامپ ال ای دی

LED ها از سه جزء اصلی تشکیل شده است: ۱- SMDها (مجموعه ای از دیودهای نوری که نور تولید می کنند)، درایور (مبدل های AC به DC) و هیت سینک (انتقال دهنده حرارت). SMDها برق DC را از درایور میگیرند و نور را ایجاد می کنند. هیت سینک گرما را از SMD ها و درایور میگیرند و به بیرون انتقال میدهند. گرچه LED ها گرمای بسیار کمتری نسبت به لامپ های رشته ای  تولید می کنند با این حال گرمای تولیدی ال ای دی ها باید مدیریت شود. هر چه بهتر این کار انجام شود، طول عمر لامپ بیشتر خواهد شد . بنابراین هیت سینک (که از جنس آلومینیوم است) نقش تعیین کننده ای در طول عمر این لامپ ها دارد.

مزایای جایگزین لامپ های معمولی با لامپ های ال ای دی چیست؟

مزایای زیادی وجود دارد که در زیر تعدادی از آنها آورده شده است:
۱- کاهش فوری در مبلغ پرداختی قبض برق شما.
۲- تولید گرمای کمتر . لامپهای LED در تبدیل برق به نور بسیار کارآمد هستند.
۳- لامپ LED طول عمر بسیار بالایی دارد( بیش از ۲۰ هزار ساعت )
۴- ال ای دی ها بسیار مقاومند و باضربه اتفاقی که به آنها وارد میشود خراب نمیشوند.
۵- در ترکیب آنها جیوه یا سایر مواد سمی استفاده نشده است.
۶- به شدت قابل بازیافت هستند –در ترکیب آنها هیچ ماده خطرناکی وجود ندارد و شما به راحتی می توانید بسیاری از قطعات را در یک شرایط ایمن مجددا بازیافت کنید.

درصورت جایگزینی لامپهای قدیمی با لامپ ال ای دی چه مقدار در هزینه های برق مصرفی صرفه جویی خواهد شد؟

این موضوع بستگی به لامپ قبلی شما دارد که با ال ای دی جایگزین میکنید. لامپ رشته ای با LED، فلورسنت به LED، متال هالید به LED. خوشبختانه سایتهایی وجود دارند که بصورت آنلاین این محاسبات را برای شما انجام میدهند. که در زیر تعدادی از این منابع آورده شده اند. تعجب نکنید اگر متوجه شدید در مصرف انرژی شما ۷۰٪ صرفه جویی شده است!

آیا می توان لامپ های LED را در مدارهای دیمردار (مدار کنترل شدت نور) استفاده کرد؟

خیر ، معمولا لامپ های ال ای دی را با مدار دیمر نمی توان استفاده کرد مگر آنکه لامپ برای مدار دیمر طراحی شده باشد و کلید دیمر نصب شده شما منطبق با مدار دیمر لامپ خریداری شده باشد. تولیدکنندگان لامپ ها موظف به درج مشخصات فنی و دستورالعمل نصب روی جعبه لامپ ها می باشند.
لطفا توجه داشته باشید اگر شما یک لامپ LED غیر قابل تنظیم را خریداری کرده و سعی کنید آن را در مدار دیمردار استفاده کنید، لامپ را خواهید سوزاند.

آیا آنها حاوی فلزات خطرناک و سمی مانند جیوه هستند؟

خیر، لامپ های LED حاوی جیوه یا سایر فلزات خطرناک و مواد شیمیایی نیستند. CFL و فلورسنت حاوی مقادیر بسیار کمی از جیوه است که باید به درستی از بین برود. بنابراین هنگامی که لامپ LED شما سوخت یا شکست، با خیال راحت آن را دور بیاندازید.

لامپ های LED در چه رنگ هایی موجود هستند؟ ( رنگ نور لامپ ال ای دی )

لامپ های ال ای دی در لامپ های متنوعی تولید می شوند . از جمله رنگ های شاخص می توان از این رنگ ها نام برد:
رنگ سفید یا مهتابی ، رنگ زرد معروف به آفتابی ، سبز ، آبی ، قرمز ، نارنجی و بنفش.
تکنیک تولید رنگ در لامپ ها براساس دمای رنگ است و با واحد کلوین اندازه گیری میشود. بعنوان مثال دمای رنگ لامپ های آفتابی ۲۷۰۰-۳۳۰۰ کلوین می باشد و دمای رنگ لامپ های مهتابی ۶۵۰۰-۶۷۰۰ درجه کلوین.
در زیر نشانه های مربوط به رنگ نور که روی جعبه لامپ درج میشود آورده شده اند.
* ۲۷۰۰ تا ۳۲۰۰ – WW – آفتابی
* ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ – DW – روز سفید
* ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ — DL مهتابی

آیا سرپیچ لامپ های ال ای دی با لامپ های دیگر تفاوت میکنند؟

انواع سرپیچ لامپ ال ای دی

لامپ های ال ای دی با سرپیچ های موجود کاملا سازگارند.
ال ای دی های حبابی تا ۵۰ وات دارای سرپیچ معمولی (E27)
ال ای دی های وات بالا سرپیچ بزرگ (E40)
ال ای دی های اشکی که در لوستر نصب میشوند سرپیچ شمعی (E14)
ال ای دی های هالوژن SMD و COB سرپیچ استارتی (MR16)

لامپ های LED و CFL چه فرقی باهم دارند؟

هر دو لامپ منبع انرژی کارآمد انرژی هستند که بسیار کارآمدتر از لامپهای رشته ای می باشند. در اینجا یک لیست کوچک از تفاوت بین CFL ها و LED ها آورده شده است:
الف) تیوب لامپ های CFL از جنس شیشه می باشند. در اصل آنها لامپ های فلورسنت کوچکی هستند با بالاست الکترونیکی سرخود. دراین لامپ ها مقدار کمی جیوه استفاده شده. لامپ های LED خانواده جدیدی از لامپ های کم مصرف هستند که از چیپ های نیمه هادی LED ، هیت سینک و حباب تشکیل شده اند.
ب) نوردهی لامپ ال ای دی بیشتر از لامپ های CFL است. شما می توانید یک لامپ CFL 22 وات را با یک لامپ ال ای دی ۱۵ وات جایگزین کنید.
ج) لامپ های LED فوری و بدون مکث روشن و خاموش میشوند. CFL ها ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه طول می کشد تا بصورت کامل روشن شوند.
د) لامپ های LED نسبت به روشن و خاموش شدن بسیار مقاومند.برعکس روشن و خاموش کردن عمر لامپ های CFLرا کاهش می دهد.

چرا نور بعضی از لامپ های ال ای دی بعد از دو یا سه ماه ضعیف میشوند؟

معمولا زمانی که لامپ ها به پایان عمر عادی خود می رسد کم نور خواهند شد. اما این روند بسیار تدریجی است و بیش از یک سال طول خواهد کشید. شاخص کم شدن نور لامپ هارا Lumen Degradation نامیده می شود و به با L70 نشان داده شده می شود. L70 طول مدتی است که نور لامپ از ۱۰۰ درصد به ۷۰درصد برسد. کم نور شدن یا چشمک زدن زودهنگام لامپ ها بدلیل مرغوب نبودن چیپ استفاده شده در لامپ است و معمولا در لامپ های بی کیفیت رخ میدهد.

طول عمر متوسط لامپ های ال ای دی چقدر است و شرایط گارانتی شرکت ها چگونه است ؟

تولیدکنندگان ، لامپهای خود را با گارانتی ۱۲ ماه ، ۱۵ ماه ، ۲ سال حتی ۳سال عرضه می کنند. ضمانت فقط برای استفاده عادی از لامپ ها اعمال می شود . در صورت کاربرد نادرست (مانند استفاده در مدار دیمر) و یا وارد کردن آسیب فیزیکی به لامپ ، آن از گارانتی خواهد کرد.

برای جایگزینی لامپ های مهتابی ( لامپ فلورسنت ) چه لامپی پیشنهاد میکنید؟

لامپ ال ای دی مهتابی (T8) جایگزین لامپ های فلئورست هستند. این لامپ ها هم اندازه لامپ های مهتابی هستد با سرپیچ یکسان. تعدادی از لامپ های ال ای دی مهتابی را میتوان بدون خارج کردن بالاست، به راحتی جای لامپ های فلئورسنت نصب کرد. بعضی شرکت ها توصیه میکنند بالاست و استارت لامپ های قدیمی را خارج کرده و سیم کشی قاب لامپ را پیش نصب لامپ ال ای دی اصلاح کنید. هنگام خرید این لامپ ها دستورالعمل درج شده روی بسته بندی را مطالعه نمایید.

لامپ مورد نیاز خود را چگونه خریداری کنیم ؟ ( وات لامپ یا لومن لامپ )

همیشه بر اساس لومن لامپ را خریداری کنید، وات مقدار انرژی ست که لامپ نیاز دارد تا آن میزان لومن را تولید کند. به نسبت لومن بر وات لامپ ها دقت کنید( به این نسبت بهره نوری میگویند). هرچه این عدد بیشتر باشد بهتر است و بمعنی این است که با میزان مصرف کمتر برق ، نور بیشتر خواهید داشت. بهره نوری لامپ های ال ای دی بالای ۸۰% است.

رایج ترین علت سوختن لامپ های LED چیست؟

سوختگی لامپ ال ای دی

حرارت ، حرارت و حرارت ! گرما دشمن لوازم الکتریکی است، هرچه داغتر باشد، زودتر میسوزند. با این حال، با طراحی خوب، می توان گرمای ایجاد شده در لامپ را به بیرون هدایت کرد و از داغ شدن درایور جلوگیری کرد. توصیه میشود لامپ ها را در قاب های بسته که جریان هوا ندارند نصب نکنید.

آیا لامپ ال ای دی را میتوان تعمیر کرد؟ (تعمیر برد لامپ ال ای دی)

در پاسخ به این سوال ابتدا به تشریح انواع مدل لامپهای led از نظر توپولوژی مدار درایور میپردازیم:

بطور کلی میتوان لامپهای led  را از نظر عملکرد به سه گروه لامپهای خازنی، لامپ با درایور خطی(Linear Driver) و لامپ با درایور بر مبنای آی سی (IC Base)تقسیم بندی کرد.

خاموش شدن یک لامپ led میتواند ناشی از سوختن یک یا تعدادی از دیود های نوری به دلیل کار کرد زیاد در دمای بالا و یا ایراد مدار درایور لامپ باشد که عموما شامل سوختن یک یا تعدادی از قطعات مانند IC ، خازن،فیوز،  مقاومتها و چوک مغناطیسی و غیره می باشد.

دیودهای نوری قابل تعمیر نیستند و باید تعویض گردند.
اگر مدار درایور آسیب دیده باشد ابتدا لازم است به کمک دستگاه های اندازگیری نظیر مولتی متر و اسیلوسکوپ قطعه یا قطعات معیوب تشخیص داده شده و سپس جهت تعویض قطعه ی سوخته با قطعه ی مشابه و مشخصات کاملا یکسان اقدام گردد.

توجه داشته باشید که هر یک از دیود های نوری در لامپ از خود گرما تولید میکند ، این گرما به مرور زمان باعث آسیب دیدن و کاهش طول عمر دیود های نوری و قطعات مدار درایور می شود. لذا توجه داشته باشید که با تعمیر لامپ ال ای دی ، این لامپ مثل روز اول نخواهد شد و کارایی آن نسبت به قبل کمتر خواهد بود.

با توجه به این تفاسیر تعمیر درایور لامپ ال ای دی نیاز به دانش فنی دارد و از نظر اقتصادی چندان مقرون به صرفه نیست و توصیه نمیشود.

 نصب صحیح لامپ ال ای دی چگونه است؟

بهتر است لامپ های ال ای دی رو به بالا نصب شوند ، طوری که نور به سقف اتاق تابیده شده سپس به سمت پایین بازتابیده شود.

نصب صحیح لامپ های ال ای دی

نصب رو به بالای لامپ باعث انتقال حرارت بهتر و افزایش طول عمر لامپ خواهد شد.
در تصویر زیر میتوانید نصب صحیح و نادرست لامپ های ال ای دی را با هم مقایسه کنید. در نصب صحیح ، لامپ رو به بالا نصب میشود ، نورپردازی یکنواخت تر و سایه ها نرم‌تر هستند.
در نصب نادرست ، لامپ رو به پایین نصب میشود ، سایه ها تیره تر و قسمت های روشن درخشان‌تر دیده میشوند. این نوع نور پردازی برای مصارف خانگی به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

شاخص نمود رنگ یا CRI چیست؟

شاخص نمود رنگ یا CRI در واقع معیاری برای تشخیص کیفیت نور بوده و نشان دهنده ی تعداد رنگ های تشکیل شده توسط یک منبع روشنایی است که بین عدد ۰ تا ۱۰۰ تعریف می شو د و مقدار آن با کیفیت تولید نور سفید متناسب است درواقع عدد ۱۰۰ نزدیک ترین کیفیت به نور خورشید را دارا می باشد.
هرچه مقدار CRI بالاتر باشد، نشان دهنده کیفیت نوری بهتر با ترکیب رنگهای بیشتری می باشد.
از ال ای دی های با شاخص نمود رنگ بالای ۹۰ در مراکزی که نیاز به دقت و تفکیک نوری بیشتر است مانند موزه ها استفاده می شود. در منازل به منابع روشنایی با CRI بین ۸۰ تا ۹۰ نیاز می باشد و منابع روشنایی با CRI کمتر از ۸۰ از کیفیت رنگ نور پایینی برخوردار هستند .