امروزه نورپردازی موردتوجه اکثریت افراد است. نورپردازی درست و اصولی می‌تواند جلوة زیبا و درخشانی به محیط بدهد. نورپردازی اصولی می‌تواند توجه افراد بسیاری را به خود جلب نماید. در عصر حاضر نورپردازی جایگاه ویژه‌ای در بین ساکنین آپارتمان‌ها و ساختمان‌ها، مسئولین شهرداری، موزه‌ها و بناهای تاریخی دارد. استفاده درست و اصولی از نورپردازی می‌تواند علاوه بر روشن نمودن نمای ساختمان‌ها، جلوه و منظرة زیبایی را ایجاد کند. نورپردازی اصولی و صحیح زیبایی هر محلی را دوچندان می‌کند. نورپردازی نیز همانند هر کار دیگر اصول مشخص به خود را دارد؛ بنابراین باید بدانیم هر محل به چه نوع نورپردازی احتیاج دارد. پس لازم است با انواع مختلف لامپ‌هایی که برای نورپردازی نمای ساختمان استفاده می‌شود، آشنا شویم. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان بپردازیم. با ما همراه باشید.

چرا نمای ساختمان به نورپردازی نیاز دارد؟

پیشرفت صنعت و فناوری به ما این اختیار را می‌دهد که بتوانیم نمای ساختمان مورد نظرمان را به شکلی خلاقانه نورپردازی کنیم. از سویی دیگر پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا ما گزینه‌‌های زیادی برای نورپردازی ساختمان داشته باشیم. گزینه‌های متنوع دلیل طراحی خلاقانه نمای ساختمان‌هاست. به‌گونه‌ای که می‌توانیم هر ساختمان را متفاوت از دیگری به شکل متفاوتی نورپردازی نماییم. نورپردازی ساختمان باعث می‌شود تا نمای ساختمان در شب درخشنده به نظر آید. با استفاده از این روش قادر خواهید بود تا توجه افراد را به ساختمان جلب نمایید. حال ممکن این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا باید توجه افراد را به‌وسیلة نورپردازی جلب نماییم؟ جواب این سؤال بسیار ساده و مشخص است. نورپردازی به ساختمان‌ها ارزش می‌دهد. ارزش‌گذاری ساختمان‌ها به‌وسیلة نورپردازی یکی از ترفندهای فروش به شمار می‌آید.

معرفی انواع لامپ‌های نورپردازی نمای ساختمان

ساختمان‌ها برای آنکه قادر باشیم نورپردازی‌های متفاوتی را روی آن‌ها اعمال کنیم، به‌تبع نیاز به طراحی‌های مختلف و متفاوت دارند؛ بنابراین برای طراحی‌های مختلف نیازمند تجهیزات مختلف نورپردازی هستیم. با استفاده از تجهیزات گوناگون نورپردازی قادر خواهیم بود نمای ساختمان را در شب برجسته نشان دهیم. از سوی دیگر استفاده از تجهیزات نورپردازی وابسته به عوامل جوی متفاوت است. شرایط جوی باعث می‌شود تا مقاومت تجهیزات در برابر بادوباران، گردوغبار و رطوبت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. در این بخش قصد داریم انواع لامپ‌های نورپردازی نمای ساختمان را به شما معرفی نماییم.

 

لامپ‌های ال‌ای‌دی

لامپ‌های ال‌ای‌دی یکی از جدیدترین انواع لامپ است که در سال‌های اخیر به بازار عرضه شده است. نوع لامپ‌های ال‌ای‌دی از نوع جامد هستند. از لامپ‌های ال‌ای‌دی در انواع مختلف تجهیزات نورپردازی استفاده می‌شود. مصرف پایین لامپ‌های ال‌ای‌دی دلیل محبوبیت این لامپ‌ها بین متخصصان نورپردازی است. لامپ‌های ال‌ای‌دی از شارژ نوری تولیدی بسیار بالایی برخوردار هستند. به دلیل دارابودن دو ویژگی شار نوری تولیدی و کم‌مصرف بودن کاربرد فراوانی در نورپردازی نمای ساختمان دارد. لامپ‌های ال‌ای‌دی طول عمر بسیار بالایی دارند. طول عمر بسیار بالای لامپ‌های ال‌ای‌دی این امکان را به ما می‌دهد که به‌صورت مداوم نیاز به تعویض یا تغییر تجهیزات روشنایی نداشته باشیم. لامپ‌های ال‌ای‌دی در مدل‌های مختلفی طراحی می‌شوند. طراحی متفاوت لامپ‌های ال‌ای‌دی باعث تولید شارپ نوری بالا در مقادیر متفاوت را به ما می‌دهد. لامپ‌های ال‌ای‌دی از تنوع رنگی بالایی برخوردار هستند. تنوع رنگی این لامپ‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در طراحی‌های متفاوتی از آن‌ها استفاده نماییم.

راهنمای خرید انواع لامپ نورپردازی نما
راهنمای خرید انواع لامپ نورپردازی نما

چراغ زمینی یا دفنی

یکی از انواع چراغ‌هایی که به فراوان در نورپردازی‌های ساختمان از آن استفاده می‌شود، چراغ دفنی نام دارد. همان‌طور که از اسم این چراغ‌های دفنی مشخص است، چراغ‌ها درون خاک یا روی زمین نصب می‌شوند. به همین علت بدنة چراغ‌های دفنی مشخص نمی‌باشد. از این محصول در شرایط خاصی استفاده می‌شود. در شرایطی که بخواهیم نور را با زاویه‌ای مشخص یا با جهت، شدت و رنگ معین و مشخصی به بخشی از نما بتابانیم، از چراغ دفنی استفاده می‌نماییم. کاربرد چراغ دفنی در روشن‌سازی نماهایی با ارتفاع بلند همانند درخت‌ها، ستون‌ها و دیوارها مورداستفاده قرار می‌گیرد. چراغ‌های دفنی را می‌توان در رنگ‌بندی‌های مختلفی در بازار موجود است. تنوع رنگی چراغ‌های دفنی دلیلی بر طراحی‌های مختلف و زیبای نمای ساختمان‌ها است. چراغ‌های دفنی به دلیل دارابودن سیستم دیجیتال، این امکان را به می‌دهند تا بتوانیم اندازة نور، طیف نور و خاموش یا روشن بودن چراغ‌های دفنی را کنترل نماییم. ویژگی برتر چراغ‌های دفنی در مقاومت آن‌ها در برابر شرایط جوی مختلف و فشارهای فیزیکی بالا است. به همین خاطر می‌توان چراغ‌های دفنی را در فضاهای باز استفاده نمود.

چراغ وال واشر

از کنار هم قراردادن چندین ال‌ای‌دی چراغ‌های وال واشر به وجود می‌آید. در حقیقت چراغ‌های وال واشر وظیفة تولید نور به‌صورت خطی را بر عهده دارند. تولید نور خطی به‌وسیلة چراغ‌های وال واشر این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم مسیرهای مختلفی را روشن نماییم. زمانی که قصد روشنایی دیوارهای مرتفع و بلند را دارید، استفاده از وال واشر توصیه می‌شود. چراغ وال واشرها را می‌توان در اندازه‌ها و توان‌های گوناگون تولید کرد. بسته به نوع محلی که می‌خواهید نورپردازی کنید، می‌توانید چراغ وال واشر موردنظرتان را انتخاب نمایید. انتخاب وال واشر مناسب وابسته به نوع موادی است که در طراحی نمای موردنظر به‌کاررفته است؛ بنابراین متریال استفاده شده در طراحی ساختمان، نوع چراغ وال واشر را تعیین می‌کند به‌عنوان‌مثال در بدنة پل‌ها و ستون‌ها از نوع خاصی از چراغ‌های وال واشر استفاده می‌شود. چراغ‌های وال واشر استفاده شده در بدنة پل‌ها و ستون‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که نور متوسطی همراه با توان مصرفی بالا داشته باشد. در حالت دیگر زمانی که شما قصد نورپردازی ستون‌ها یک ساختمان را دارید، باید از چراغ وال واشری استفاده نمایید که نوری متمرکز همراه باقدرت پرتاب بالا داشته باشد. متمرکز کردن نور به‌وسیلة چراغ‌های وال واشر باعث می‌شود تا بتوانیم خلاقیت بیشتری در نورپردازی به خرج دهیم.