با توجه به مصرف روز افزون لامپ هالوژن در فضاهای مختلف، کارشناسان ما مقاله ای با عنوان لامپ هالوژن چیست آماده کرده اند که به ما در شناخت و انتخاب این لامپ ها کمک خواهد کرد.

لامپ هالوژن چیست؟

یکی از محصولات روشنایی این لامپ است. از انواع جدید لامپ ها، می توان به لامپ های هالوژن اشاره کرد. کاربرد این لامپ ها بسیار زیاد است زیرا نور این لامپ ها در فضا خوب و مناسب است. این لامپ ها در فضاهای متفاوت استفاده می شود. لامپ هالوژن ظاهر زیبایی دارند و باعث تزیین محیط نیز می شوند. به طور توکار در سقف سالن ها ، منازل مسکونی ، اداره ها و غیره می توان از آن ها استفاده نمود.
لامپ های هالوژن شکل تغییر پیدا کرده لامپ های رشته ای هستند.این لامپ توسط مقداری هالوژن و گاز های فشرده خنثی احاطه شده است.

طرز کار این لامپ هالوژن :

زمانی که انرژی برق به آن می رسد گاز هالوژن موجب داغ شدن رشته های موجود در حباب آن می گردد و بعد نور سفید رنگی از آن ساطع می شود.
اکنون به شناخت انواع لامپ هالوژن می پردازیم:
انواع لامپ هالوژن:
_  LED
_  SMD
COB

ال ای دی:

این نوع از لامپهای هالوژن در اندازه و توان های متفاوت وجود دارند. دارای دیوود های ال ای دی هستند که کنار هم وجود دارند و توسط جریان برق نور مناسبی تولید می کنند.
لامپ  LED گزینه ای مناسب برای جایگزینی لامپ های هالوژنی معمولی و انواع دیگر لامپ ها است. از ویژگی های این لامپ می توان به این موارد اشاره کرد: این دسته از محصولات نور را با کیفیت و شدت بسیار مناسب تولید می کنند. طول عمر بالایی دارند در حدود ۱۰ برابر دیگر لامپ ها. بازده نوری آن ها زیاد است.
گرمای کمتری تولید می کنند. اشعه مادون قرمز و فرابنفش نیز تولید نمی کنند. حدودا ۸۸ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند. برای مثال توان مصرفی این نوع لامپ ها ۳ وات است، در صورتی که نور آن ها برابر است با یک لامپ هالوژن معمولی با توان مصرفی ۲۵ وات. لامپ های هالوژنی ال ای دی مثل لامپ دکوراتیو عمل می کنند و در طراحی دکوراسیون نیز استفاده می شوند. به همین علت در نورپردازی فضاها این نوع لامپ های هالوژنی کاربرد دارند.

SMD:

اس ام دی ( Surface Mounted Device ) به تکنولوژی از محصولات الکترونیکی گفته می شود که بر پایه لحیم کاری بدون ایجاد سوراخ بر روی بورد ساخته شده اند و آی سی ها با پایه کوتاه قرار گرفته اند. بیشتر قطعات ال ای دی که در موارد روشنایی و نورپردازی کاربرد دارند. نسل جدید هالوژن های ال ای دی، اس ام دی ها هستند.

COB:

در این نوع هالوژن ها، چیپ های الکترونیکی بر روی برد الکترونیکی اتصال پیدا کرده اند و دیود به تعداد فراوانی وجود دارد که به شکل یک مرکز نورانی دیده می شود. برای تزیین فضا و نورپردازی استفاده می شود. به صورت توکار در دور تا دور سقف های منازل و تئاترها و … کاربرد دارد. مصرف انرژی هالوژن های سی او بی ناچیز است. از ویژگی های آن می توان موارد زیر را نام برد: بدنه آن ها از جنس پلاستیک می باشد. لامپ های سی او بی دارای عمر مفید ۲۵۰۰۰ در توان ساعت هستند. در رنگ های مهتابی و آفتابی موجود می باشند. در توان های های ۳ ، ۵ و ۷ واتی تولید و عرضه می شوند. این لامپ ها دارای طول عمر مفید ۲۵۰۰۰ ساعت می باشد.
قاب های هالوژن ها:
قاب هادارای انواع متفاوتی است که در زیر به آن ها اشاره شده است:
_ قاب آلومینیوم
_ قاب مربع
_ قاب دایکاست
_ قاب کریستالی
_ قاب ورق

قاب هالوژن آلومینیوم:

این مدل قاب ها از جنس آلومینیوم می باشند و در ۱۲ طرح و رنگ متفاوت تولید می شوند و عایق حرارت می باشند.
قاب  مربع:
این قاب ها متحرک مربع از جنس آلیاژ آلومینیوم هستند. در سه مدل پهن و ساده و لب انگشتی تولید می شوند. قاب هالوژنی مربع در پنج رنگ سفید، نقره ای، مشکی ، طلایی و آنتیک عرضه می شوند.

قاب  دایکاست:

ریخته‌گری تحت فشار است. یعنی تولید قطعه توسط تزریق کردن فلز مذاب به درون قالب. سپس بعد از سرد شدن قطعه به دست می آید. بهتر است در مناطق مرطوب استفاده نشود. در مدل های ساده، لب انگشتی، پهن و مربع به فروش می رسد.

قاب  کریستالی:

این قاب ها علاوه بر تامین نور فضا، نور بسیار زیبایی بر روی سقف کناف به دلیل کریستال ها تولید می کنند و زمانی که خاموش هستند نیز جلوه خاصی دارند و به طور دکوراتیو استفاده می شوند. قاب هالوژن کریستال در مدل های ساده ، لب انگشتی و مربع وجود دارند.

قاب  ورق:

جنس این قاب از ورق نازک است و پرفروش ترین هالوژن بازار است زیرا قیمت ان پایین است و در عین سادگی زیبا هستند. قاب هالوژن ورق در طرح های ساده، لب انگشتی، پهن و مربع تولید می شوند.

تعویض لامپ هالوژن:

اکنون قصد داریم تا نحوه تعویض کردن لامپ هالوژن در خانه را برای شما همراهان بگوییم.
برای تعویض کردن لامپ هالوژن تنها به یک فازمتر ساده و یک لامپ جدید احتیاج داریم. اگر لامپ هالوژن دارای نوار سیاه رنگ نباشد به آرامی توسط فازمتر روی خود لامپ ضربه وارد می کنیم تا از جای خودش بیرون بیاید. اما اگر لامپ هالوژن دارای نوار سیاه رنگ بود، ابتدا توسط فازمتر به آرامی روی نوار سیاه رنگ دور هالوژن ضربه وارد می کنیم تا زمانی که نوارمشکی از جای خودش بیرون بیاید، سپس نوار مشکی را جدا می کنیم و به آرامی لامپ را از جای خود جدا می کنیم و لامپ جدید را جایگذاری می کنیم و نوار را دوباره وصل میکنیم.