امروزه شاهد پیشرفت تکنولوژی در زمینه های مختلف هستیم که یکی از این زمینه ها روشنایی است و قرار است راجب یکی از محصولات رایج بازار یعنی لامپ ادیسونی بررسی داسته باشیم.

از گذشته تا به امروز منابع تامین نور تغییرات زیادی داشته اند. در ابتدا استفاده از آتش برای روشنایی به کار می رفته است. بعد از آن از مشعل هایی که از روغن گیاهی و چربی حیوانی به عنوان ماده سوختی استفاده میشد، و بعدها از شمع و چراغ نفتی بهره میبردند.

در این مسیر تکامل، چراغ هایی با سوخت فسیلی استفاده میشد.

همگی این چراغ ها بر اساس آتش گرفتن ماده ساخته می شدند.در قرن هجدهم میلادی با اختراع الکتریسیته زندگی اجتماعی انسان تغییر زیادی کرد. و از آن برای روشنایی استفاده شد.

در ۲۱ اکتبر ۱۸۷۹ توماس ادیسون مخترع آمریکایی توانست اولین لامپ در دنیا را روشن کند. در سال ۱۹۰۶ میلادی ادیسون از رشته تنگستن برای بهبود کیفیت لامپ رشته ای استفاده کرد و این نوع از لامپ های رشته ای تا به امروز نیز استفاده میشوند.

پس از آن پیشرفت های فراوانی در انواع لامپ ها وجود داشته است. که همگی آنها از یک تصویر ذهنی ساخته شده اند. یکی از معایب لامپ رشته ای که باعث استفاده کمتر از آن شده مصرف بالای برق آن است.

در حال حاضر لامپ های کم مصرف جایگزین آنها شده اند. اما متاسفانه نتوانستند  آن گرما و انرژی را داشته باشند. به همین دلیل لامپ های رشته ای دوباره مورد توجه قرار گرفتند.

لامپ ادیسونی

این نوع لامپ از جدیدترین لامپ های تولید شده است . این لامپ ها دارای ظاهری متفاوت با حباب بزرگتر و زیباتر هستند . که نورپردازی آنها با رشته هایی فلزی با طراحی های متفاوت و خاص هستند که باعث شکیل شدن و جذاب شدن در دکور فضا میشوند.

استفاده از زیبایی آنها در مکانهایی مانند کافی شاپ ها، رستورانها و اتاق خواب ها و … صورت میگیرد.

همچنین در آنها از انواع ال ای دی هم برای صرفه جویی در مصرف برق نیز استفاده میشود.

به طور عمده رنگ حباب ها قهوه ای است و در طرح های مختلفی ساخته میشود، مانند استوانه ای، حبابی، اشکی، شمعی . طول عمر آنها بین از ۲ هزار تا ۴ هزار ساعت است. بسیاری از این لامپ ها نور را در دمای رنگ ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ درجه کلوین توزیع میکنند.

لامپ ادیسونی در دیزاین داخلی

لامپ های ادیسونی به تازگی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و همچنین استفاده ی زیادی از آن در دیزاین فضای داخلی میشود.

همچنین طرح های بسیار خلاقانه ای با به کار بردن لامپ های ادیسونی ایجاد میشود.

لامپ های ادیسونی از جمله لامپ های تنگستن محسوب می شود و از انواع ال ای دی آن نیز لامپ های فیلامنتی است که داراری مصرف برق بسیار پایین تری است و طرفدار بیشتری دارد.
لامپ های فیلامتی از پرتوهای فرابنفش و فروسرخ بهره نمیگیرد و همچنین هم لامپ ادیسونی و هم لامپ فیلامنتی را میتوان به راحتی در یر راه یک کلد دیمر قرار داد و نور آن را تنظیم و کم و زیاد کرد.

کاربرد لامپ های ادیسونی

کاربرد لامپ های ادیسونی در اوایل خیلی بیشتر در کافه ها و بوتیک ها و مکان هایی بود که جلوه ی ظاهری خاصی را نیاز دارند. ولی در حال حاظر هم خواهان آن بیشتر شده .  مردم دوست دارند از آن برای تزیین یک گوشه ی دنج خانه مثل کتابخانه یا روی میز ناهارخوری بهره بگیرند .
معمولا لامپ های ادیسونی تنگستنی در حدود ۴۰ وات مصرف دارند ولی این عدد متفاوت است و یکسان نیست.
با ترویج استفاده از این لامپ ها و مد شدن لامپ ادیسونی به دلیل زیبایی ظاهری ای که این لامپ ها داشتند . همچنین کاربردی که این لامپ در زمینه ی دکور داشت ، پایه ها و سرپیچ های جدید و کاملا به روزی برای آن ها نیز ارایه شد .
آن سرپیچ ها نیز همانند این لامپ ها دارای جنبه ی زیبایی هستند و به شکل های مختلفی در دسترس هستند.