آیا تا به حال به روشنایی خانه به عنوان بخش مهم در دکوراسیون فضای خود دقت کرده اید؟

یک چیز در طراحی که ما نمی توانیم بدون آن زندگی کنیم نورپردازی مناسب است . این یکی از مهمترین عناصر در طراحی است ، اما با این حال بیشتر خانه ها یا کم نور هستند یا می توانید از فضای آنها به عنوان نوار فرود هواپیما ( پر نور ) استفاده کنید. ما می خواهیم راه های ساده ای را برای شما ارائه دهیم که نه تنها به چه میزان نور به اتاق نیاز دارید بلکه به چه نوع روشنایی نیاز دارید.
برای شروع ، واقعاً باید مشخص کنید که اتاق برای چه چیزی استفاده خواهد شد. چهار نوع روشنایی اساسی وجود دارد که به شما کمک می کنند نحوه استفاده از نورپردازی را درک کنید. بعضی اوقات می توانید بیش از یک نوع نورپردازی در یک اتاق استفاده کنید.

نورپردازی خانه

نورپردازی محیط

این روشنایی عمومی محسوب می شود. این شامل چراغ های سقفی و توکار ، چراغ  ریلی و نقطه ای ،چراغ های دکوراتیو و دیواری ، لوستر و چراغ آویز است.

روشنایی کاربردی

نورپردازی که برای کارهای خاص مانند آشپزی ، کار در دفتر یا مدرسه ، خواندن ، نظافت استفاده می شود.
این نوع نورپردازی باید کارهایی را که در حال کار روی آن هستید آسان کنید. برخی از روشنایی کار به صورت لامپ های میز ، چراغ آویز یا روشنایی زیر کابینت است.

روشنایی دکوری

برای برجسته سازی یک شی یا منطقه مورد علاقه دکوراتیو استفاده می شود. نورپردازی دکوری معمولاً تقریباً سه برابر روشن تر از روشنایی محیط است.

روشنایی طبیعی

این نوری است که از پنجره ها ، درها یا چراغهای روشنایی به وجود می آید. به دلیل آب و هوا و زمان روز می تواند در روشنایی متفاوت باشد.

فرمول روشنایی یک اتاق

به عنوان یک قاعده کلی ، یک فرمول برای محاسبه میزان نور شما در یک اتاق وجود دارد:

طول اتاق X عرض اتاق x 1.5 = مقدار وات برای روشنایی یک اتاق

به صورت مثال اگر طول اتاق 18 و عرض آن 12 باشد در عدد 15 ضرب می کنیم و به ما عدد 324 وات را میدهد.
پس برای این اتاق می توان بیشتر از یک منبع در نظر گرفت، مثلا دو آویز 150 وات و یک لامپ 24 وات میتوان استفاده کرد.

روشنایی هر بخش خانه :

ورودی ( لابی )

یک آویز یا لوستر در سالن ورودی آویزان کنید.عرض و ارتفاع لابی راع به هم اضافه کنید، قطر لوستر نباید از مجموع آن تجاوز کند (10 + 15 = 25) بنابراین قطر لوستر نباید از 25 عریض تر باشد.
اگر لابی ( ورودی ) شما کوچک است ، یک  آویز ، دو عدد چراغ دیواری یا حتی دو لامپ رومیزی را روی یک میز جانبی برای ورودی دعوت کننده امتحان کنید.

نورپردازی ورودی لابی

راهرو / راه پله

چراغ آویز منبع روشنایی خوبی در پله های راه پله است. تا آنجا که از راهرو ، باید هر 2 تا 3 متر یک وسایل ثابت وجود داشته باشد. پرطرفدارترین چراغ های راهرو ، چراغ های سقفی شفاف یا نیمه شفاف هستند.
برای داشتن ظاهری متفاوت ، از چراغ های دیواری استفاده کنید که دیوارها را با نور تزئین کند تا جلوه ای چشمگیر داشته باشند.

نورپردازی راه پله

آشپزخانه / اتاق غذاخوری

آشپزخانه ها به روشنایی عمومی و همچنین روشنایی کار مناسب نیاز دارند. اگر به آویزهای بالای جزیره نگاه کنید، آنها باید حدود 90 سانتی متر از سطح جزیره باشند.

نورپردازی آشپزخانه

حمام و سرویس بهداشتی

به غیر از آشپزخانه ، نورپردازی عالی برای انجام کارها در حمام ضروری است. هرچه سبک مورد علاقه شما

باشد ، نورپردازی برای حمام به قسمت اصلی طراحی حمام تبدیل می شود. بهترین راه برای روشنایی آن با چراغ هایی در بالای آینه می باشد.

همچنین می توانید آنها را در دو طرف آینه سوار کنید. یک قانون خوب برای حفظ اندازه روشنایی متناسب با اندازه آینه ها است.

برای روشنایی این قسمت خانه یک سری چراغ های سقفی حمامی و ضد آب نیز استفاده می کنند.

نورپردازی سرویس بهداشتی

هال، پذیرایی و اتاق نشیمن

بسیاری از قسمت های خانه برای خواندن یا سایر کارها به نورپردازی کافی احتیاج دارند.علاوه بر این برخی از چراغهای سطح پایین و بدون تابش خیره کننده که برای تماشای تلویزیون لازم است. برای فهمیدن میزان نیاز به نور در فضا ، این فرمول را دنبال کنید:

طول اتاق × عرض اتاق × 1.5 = مقدار وات لازم برای روشن کردن فضا

این به شما کمک می کند تا تعیین کنید که چه میزان روشنایی در منطقه احتیاج دارید. اطمینان حاصل کنید که از نور کافی برای خواندن و سایر کارها برخوردار هستید.سعی کنید لامپ ها را متناسب با میزهایی که روی آن نشسته اید نگه دارید. قسمت انتهایی آباژور هنگام نشستن باید در سطح چشم باشد.
لامپ های کف گزینه دیگری هستند که فضای میز کم باشد. معمولاً نوعی نورپردازی سقفی وجود دارد ، بنابراین سعی کنید آن را به عنوان یک دکور تزئینی نگه دارید. یک قانون خوب این است که 4 چراغ دیواری ( دکوراتیو ) در یک اتاق برای روشنایی آن کافی است.

نورپردازی هال و پذیرایی

دفتر کار

چراغ های بالای میز کار میتوانند بهترین گزینه برای روشنایی باشند.چراغ های رومیزی هم گزینه خوبی هستند اما بهتر است فاصله 40 سانتی متر بالاتر از سطح کار باشند تا از راندمان بالا و کاهش تابش نور استفاده شود.

نورپردازی محیط کاری

اتاق خواب

بیشتر اتاق خواب ها دارای چراغ های سقفی یا آویز هستند. وقتی به دنبال چراغ سقفی یا آویز برای اتاق خود میگردید به دنبال یک چراغ تزئینی متناسب با اتاق خود باشید.

لوسترها بسیار محبوب هستند و در اتاق خواب ، مجلل به نظر می رسند. نورپردازی در کنار تخت خواب نیز مهم است. این امر نورپردازی بیشتری را برای خواندن فراهم می کند.

برای حداکثر روشنایی ، چراغ های رومیزی  نباید بیشتر از 30 سانتی متر از کنار تخت فاصله داشته باشند.

اگر هیچ جایی برای لامپ کنار تخت خواب ندارید، از چراغ های آویز برای مطالعه و زیبابی اتاق خود استفاده کنید.

نورپردازی اتاق خواب

بنابراین همانطور که می بینید ، نورپردازی و روشنایی بخش مهمی در تزئین خانه شما است. اگر نورپردازی جدیدی را انتخاب می کنید ، سعی کنید با سبک و پایان نورپردازی سازگار باشد. اگر عاشق روشنایی سنتی در انتهای برنز عتیقه هستید ، پس سعی کنید همه وسایل سنتی را با سبک برنز قدیمی عتیقه نگه دارید. مانند هرگونه تغییر الکتریکی ، مطمئن شوید که یک برقکار دارای مجوز فعالیت را انجام می دهد. ایمنی همیشه اول است.

نورپردازی واقعاً می تواند فضایی را دلپذیز یا کسل آور کند. اگر احساس می کنید فضای شما ناکار آمد است ، ابتدا به روشنایی آن نگاه کنید.

امیدواریم محیطی را ایجاد کنید که برای خانواده و میهمانانتان لذت بخش باشد. بنابراین به خانه خود نگاهی بیندازید ، چند تغییر روشنایی کوچک ایجاد کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد!